HANDELSPRAKTIJKEN - GARANTIE - 16.04.2021

Garantie geven op een toonzaalmodel?

U verkoopt een toonzaalmodel of een licht beschadigd toestel met een flinke korting aan een klant. Moet u nadien daarop dan ook twee jaar garantie geven? Kunt u andere afspraken maken met de klant?

Wettelijke garantie

Even schetsen. Zoals u weet, zegt de wet dat u aan een particuliere klant twee jaar garantie moet geven op de consumptiegoederen die u verkoopt. Verkoopt u zaken aan een professionele klant, dan vindt deze regel integendeel geen toepassing. De spelregels rond verborgen gebreken gelden in dat geval. De voorgaande regel speelt ook als u tweedehandsgoederen verkoopt in uw winkel. Ook op die goederen moet u dus in principe dezelfde garantie geven.

Tip. Bij de verkoop van tweedehandsgoederen kunt u de garantie die u geeft contractueel wel beperken, zolang u maar minstens één jaar garantie geeft aan de klant.

Wettelijke garantie. U moet als u een toonzaalmodel of een product dat beschadigingen vertoont, verkoopt, eveneens de wettelijke garantie geven aan uw particuliere klant. Dat geldt ongeacht de prijs die u daarvoor vraagt en dus zelfs als u dat met een fikse korting verkoopt.

Let op! U moet de garantie zelfs geven bij een verkoop met verlies.

Garantie op toonzaalmodel

Product met gebreken. Een uitzondering geldt voor wat betreft de gebreken die u aangaf bij de verkoop. Is het door u verkochte product bv. verkleurd en geeft u dat aan, dan kan de klant over de verkleuring naderhand geen opmerking maken en daarvoor geen garantie vragen. Hetzelfde geldt bv. als u een toestel met meerdere functionaliteiten verkoopt en één daarvan reeds stuk is op het moment van de verkoop. Uw klant kan dan voor wat betreft die betreffende functionaliteit nadien geen garantie vragen als u hem bij de aankoop inlichtte over het gebrek. Voor andere gebreken moet u hem dan wel garantie geven.

Zorg voor bewijs! Bij een discussie zal u immers moeten kunnen aantonen dat u de klant van het gebrek op de hoogte bracht op het moment van de aankoop. Kunt u dat niet, dan zal u alsnog een volledige garantie moeten geven.

Tip. Om dat bewijs te kunnen leveren kunt u op de aankoopbon of het kasticket vermelden wat het probleem was. Beperk u daarbij niet tot de vermelding ‘toonzaalmodel’ of ‘licht beschadigd’, maar geef meteen ook aan wat er precies mis was.

Andere afspraken maken

Garantie uitsluiten? Dat kan helaas niet. U zou er aan kunnen denken om op het toonzaalmodel te melden dat daarop geen garantie gegeven wordt. Of u zou dat expliciet op het aankoopbewijs of het kasticket kunnen schrijven. Weet dan dat dit u niet zal helpen en zelfs niet als de klant het daarmee op het moment van de aankoop eens is. U kunt uw wettelijke garantieverplichtingen nu eenmaal niet contractueel uitsluiten of beperken. Doet u dat toch, dan zal zo’n aansprakelijkheidsbeperking niet geldig zijn.

Commerciële garantie? Iets anders wordt het als u (of bv. de fabrikant of invoerder) ook een commerciële garantie geeft op het toestel die verder gaat dan de wettelijke garantie die u moet geven.

Tip. Die commerciële garantie kunt u wel beperken of zelfs uitsluiten als u een toonzaalmodel of een beschadigd product verkoopt. Zorg er hier dan wel voor dat u kunt bewijzen dat u deze afspraak met uw klant maakte. In dat geval blijft de wettelijke garantie natuurlijk wel bestaan.

U moet ook twee jaar garantie geven als u toonzaalmodellen of licht beschadigde toestellen verkoopt aan particuliere klanten. Dat geldt niet voor de gebreken die u duidelijk meldde op het moment van de aankoop.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878