BTW - INTRACOMMUNAUTAIRE LEVERING - 02.04.2021

Hoe bewijst u een intracommunautaire levering?

Wanneer u goederen verkoopt aan een klant in een andere EU-lidstaat moet u geen btw rekenen als het gaat om een vrijgestelde zgn. intracommunautaire levering. Welke voorwaarden moeten daarvoor vervuld zijn en hoe bewijst u dat?

Intracommunautaire levering?

Geen btw rekenen. Op de levering van goederen in België aan een Belgische koper moet u normaal gezien btw rekenen. Is de koper echter gevestigd in een andere EU-lidstaat, dan moet u geen btw rekenen als het gaat om een intracommunautaire levering. Uw klant moet in dat geval zelf (buitenlandse) btw aanrekenen via zijn eigen btw-aangifte. Let op!  U moet op de factuur ‘vrijgesteld van btw– intracommunautaire levering’ vermelden.

Alleen onder twee voorwaarden. Dat klopt! De eerste voorwaarde is dat uw klant zelf een btw-plichtige is in de andere EU-lidstaat en aan u een geldig btw-nummer meegedeeld heeft. De tweede voorwaarde is dat de goederen vanuit België verzonden of vervoerd moeten worden naar een andere EU-lidstaat (art. 39bis W.Btw) . De bewijslast dat die voorwaarden vervuld zijn ligt bij u!

Hoe bewijzen?

Btw-nummer controleren. U mag niet zomaar aannemen dat het btw-nummer dat de koper u geeft correct is. U moet controleren of dit wel een geldig nummer is. Dat kan eenvoudig via https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl .

Vervoer bewijzen. Het bewijs van verzending of vervoer vanuit België naar een andere lidstaat kan o.a. met facturen van transporteurs en vervoers,- verzekerings- en betalingsdocumenten. U kunt het bewijs ook leveren met enkel een zgn. bestemmingsdocument en – als het vervoer voor uw rekening is – de factuur m.b.t. het vervoer.

Bestemmingsdocument? Dat is een document (met een aantal verplichte vermeldingen) te ondertekenen door de koper waarin hij het vervoer naar de andere EU-lidstaat bevestigt.

Download een model van bestemmingsdocument van https://www.tipsenadvies.be , Downloadzone, jaargang 13, nr. 10.

Wanneer te gebruiken? U laat het best altijd een bestemmingsdocument ondertekenen als u voor het vervoer geen beroep doet op een transporteur, bv. omdat de koper de goederen zelf komt ophalen en naar zijn land vervoert. Gebruikt u wel een transporteur, dan heeft een bestemmingsdocument normaal gezien weinig toegevoegde waarde, omdat u dan van die firma een factuur en een door de koper ondertekend zgn. CMR-document ontvangt die het vervoer bewijzen.

Btw kan tegenbewijs leveren. Het bestemmingsdocument levert in principe een vermoeden op van het intracommunautaire vervoer, maar de Btw mag dit vermoeden weerleggen en het tegendeel bewijzen. Het vermoeden geldt bovendien niet als u wist of moest weten dat de goederen niet vanuit België naar een andere lidstaat verzonden of vervoerd zijn.

Tip.  Blijkt de koper een fraudeur, maar toont de Btw niet aan dat u dat wist of kon weten, dan kan de btw-vrijstelling u niet ontzegd worden. Als u alles gedaan heeft wat redelijkerwijze van u verwacht kon worden, moet u niet opdraaien voor de fraude van iemand anders.

Let op!  U wordt wel geacht te weten dat sommige sectoren (bv. internationale handel in tweedehandswagens of elektronica) fraudegevoelig zijn, zodat er een extra voorzichtigheid van u verwacht wordt als u in die sectoren actief bent (Antwerpen, 22.09.2020; Gent, 17.11.2020) .

De koper moet een geldig btw-nummer hebben van een andere lidstaat én de goederen moeten naar een andere lidstaat vervoerd worden. De geldigheid van het btw-nummer kunt u op een website van de EU controleren. Het vervoer bewijst u met de documenten van de transporteur en/of met een zgn. bestemmingsdocument dat u door de koper laat ondertekenen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878