VLAAMS GEWEST - OMGEVINGSVERGUNNING - 28.04.2021

Laadpalen sinds 11 maart 2021 verplicht in Vlaanderen?

Door de toevloed aan elektrische en hybridevoertuigen, is het voorzien van laadpalen bij parkeerplaatsen steeds meer van belang. Sinds 11 maart 2021 zijn er hierover in Vlaanderen spelregels vastgelegd. Betekent dit dat u meteen laadpalen moet installeren? Wanneer is dat precies verplicht?

Verplichting inzake laadpalen

Tot 2025 enkel bij nieuwbouw en renovatie. In eerste instantie geldt de verplichting bij vergunningsaanvragen ingediend sinds 11 maart 2021 voor grotere nieuwbouwprojecten en ook bij bepaalde renovatieprojecten.

Waarover gaat dat precies? Als u ‘infrastructuur’ moet voorzien, betekent dat dat u de nodige voorzieningen voor laadpunten en wachtleidingen, zoals kabels, goten voor kabels, enz., moet voorzien, opdat een laadpaal (‘laadpunt’) op een later moment op die plaats geïnstalleerd kan worden. Meestal is enkel de infrastructuur verplicht en niet het laadpunt zelf. Het moet wel gaan om infrastructuur met een voldoende hoog vermogen om snel op te laden. Een gewoon ‘huishoudstopcontact’ is dus niet voldoende...

Let op! Er zijn evenwel uitzonderingen op dat principe, zodat u in bepaalde gevallen toch al een laadpunt moet voorzien (waar al effectief geladen moet kunnen worden).

Hoe zit dat in het Vlaams gewest?

Residentiële gebouwen. Op parkeerterreinen bij gebouwen waarvoor sinds 11 maart 2021 een omgevingsvergunning voor nieuwbouw of ingrijpende renovatie aangevraagd wordt, moet infrastructuur komen (decreet van 30.10.2020 tot wijziging van het Energiedecreet) . Bij nieuwbouw is dat verplicht voor elke parkeerplaats bij een parkeerterrein met 2 of meer parkeerplaatsen, terwijl bij ingrijpende renovatie elke parkeerplaats pas laadinfrastructuur moet krijgen bij minstens 11 parkeerplaatsen. Er moeten minstens goten voor de elektrische leidingen voorzien worden.

Tip.  Dat geldt enkel voor parkeerplaatsen in een gebouw of op een parkeerterrein in de buurt. Het gaat dus niet om de oprit bij uw woning; dat is een toegangsweg, geen parkeerterrein. Voor een binnengarage met twee plaatsen is bij nieuwbouw dan weer wel laadinfrastructuur nodig.

Goed om te weten. Een renovatie is ingrijpend indien meer dan 25% van de oppervlakte van de bouwschil een renovatie ondergaat. Bovendien geldt de installatieverplichting alleen voor dat gedeelte van de werken aan en investeringen in oplaadinstallaties en leidingen waarvan de kosten niet meer bedragen dan 7% van de totale kosten van de renovatie.

Niet-residentiële gebouwen. Zijn er minstens 11 parkeerplaatsen, dan moeten er bij de aanvraag van een vergunning sinds 11 maart 2021 voor nieuwbouw of renovatie minstens 2 laadpunten voorzien worden, die al volledig geïnstalleerd zijn, m.a.w. waar geladen kan worden met een vermogen groter dan 3,7 kW of 16 A. Bovendien moet er voor minstens 1 op 4 parkeerplaatsen de nodige infrastructuur voorzien worden.

Wordt nog strenger vanaf 2025! Vanaf 2025 moeten er op parkeerterreinen van bestaande niet-residentiële gebouwen met minstens 21 parkeerplaatsen sowieso oplaadpunten voorzien worden, of er nu een omgevingsvergunning aangevraagd wordt of niet.

Sinds 11 maart 2021 moet u bij een vergunningsaanvraag voor residentiële nieuwbouw in Vlaanderen laadinfrastructuur voorzien vanaf 2 parkeerplaatsen en bij een ingrijpende renovatie vanaf 11 parkeerplaatsen. Bij niet-residentieel vastgoed (supermarkten, kmo-units, enz.) moet u vanaf 11 parkeerplaatsen ook laadpalen voorzien. Vanaf 2025 wordt het echter nog strenger en zijn laadpalen verplicht op alle parkings bij niet-residentiële gebouwen met minstens 21 parkeerplaatsen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878