Leaseoptie fakehybride nu lichten?
Plug-inhybrides zijn fiscaal gezien soms fakehybrides. Hybrides hebben een verbrandingsmotor en een elektrische motor. Bij een ‘fullhybride’ wordt de batterij voor de elektrische motor opgeladen door de verbrandingsmotor en door de energie die gegenereerd wordt door het remmen en vertragen. Bij een zgn. plug-inhybride kan de batterij opgeladen worden door ze aan te sluiten op een stopcontact. Het zijn enkel en alleen dergelijke plug-inhybrides die fiscaal gezien als fakehybride beschouwd worden als ze een té lichte batterijcapaciteit (< 0,5 kWh/100 kg) of een té hoge CO2 -uitstoot (> 50 g/km) hebben.
Fakehybrides sinds 01.01.2020 fiscaal afgestraft. Sinds 01.01.2020 mag u voor die auto’s immers geen rekening meer houden met de officiële (lage) CO2 -uitstoot van de auto, maar moet er gekeken worden naar die van de overeenstemmende niet-hybrideauto of, bij gebrek daaraan, de officiële CO2 -uitstoot × 2,5 (art. 36, §2, lid 9-11 WIB 92) . Daardoor daalt de aftrek van de autokosten aanzienlijk en wordt u privé ook op een veel hoger voordeel alle aard (VAA) belast...
Maar alleen als u die ‘aangeschaft’ heeft na 31.12.2017. Dat klopt! De fiscaal nadelige regeling geldt enkel voor fakehybrides die sinds 01.01.2018 aangekocht, gehuurd of geleased zijn. Vermits de leasing van uw plug-inhybride al dateert van begin 2017, zat u fiscaal gezien goed. Ook in 2020 – toen de leasing nog liep – mocht u nog rekening houden met de officiële CO2 -uitstoot!
Nu de optie lichten, wordt uw auto dan wel een fakehybride? Kortweg neen! Als datum van verwerving telt nl. niet de datum of het jaar dat u de aankoopoptie licht, maar wel de datum waarop de renting of leasing begonnen is (parl. vr. nr. 2122, Jadin, 28.03.2018) . Vermits dat vóór 01.01.2018 was, mag u in 2021 (en zolang u met die wagen rijdt) nog de ‘oude CO2 -uitstoot’ nemen zowel voor het VAA als voor de fiscale aftrek van de autokosten.
Download de parlementaire vraag van https://www.tipsenadvies.be , Downloadzone, jaargang 24, nr. 7.