DOCUMENTEN I.V.M. PERSONEEL - LOONFICHE - 13.06.2021

Gezien COVID-19 de loonfiche digitaal bezorgen?

Op zich kan het... Door de COVID-19-maatregelen zijn u en uw werknemers minder vaak op het werk aanwezig. Het zou dus handig zijn om de maandelijkse loonbrieven digitaal te kunnen bezorgen en niet langer op papier. De volgende documenten kunnen via digitale weg aan uw werknemers bezorgd worden: de maandelijkse loonfiches, de individuele rekening, prestatiestaten (bv. voor deeltijders met een variabel arbeidsrooster), tewerkstellingsattesten en vakantieattesten die u moet afleveren aan het einde van een arbeidsovereenkomst, ... U kunt dit niet eenzijdig invoeren. U neemt dit akkoord op in (een bijlage bij) de arbeidsovereenkomst van uw werknemers. U moet ook het arbeidsreglement aanpassen, evenwel zonder de formele wijzigingsprocedure te hanteren.

Geldt dan minstens voor het volledige jaar. Het akkoord geldt definitief voor het lopende kalenderjaar. Uw werknemer kan na afloop van dat kalenderjaar schriftelijk laten weten dat hij opnieuw papieren documenten wenst te ontvangen. Ook u als werkgever kunt onder dezelfde voorwaarden op dit akkoord terugkomen.

Goed om te weten. U moet gebruikmaken van een elektronische archiveringsdienst, zoals Doccle. U regelt dat het best via uw sociaal secretariaat.

Een heel deel sociale documenten kunt u ook op digitale wijze aan uw werknemers bezorgen, maar dan wel voor minstens het hele jaar. Contacteer hiervoor uw sociaal secretariaat en sluit met uw werknemers een bijlage bij hun arbeidsovereenkomst.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878