RECHT - GARANTIE - 29.03.2022

Nieuwe garantieregels bij verkoop aan particulier op komst!

Verkoopt uw zaak of vennootschap goederen aan een particulier/consument, dan heeft hij daarop doorgaans twee jaar garantie. Een op 17 maart goedgekeurd wetsontwerp maakt echter dat er vanaf 1 juni 2022 het een en ander verandert aan die wettelijke garantieregeling! Wat dan zoal?

Hoe is het nu?

Wettelijke garantie van twee jaar. Als u goederen verkoopt aan particulieren, dan moet u hun in principe twee jaar garantie geven daarop.

Let op!  U moet met deze regels ook rekening houden als u goederen levert aan b2b-klanten die deze uiteindelijk aan consumenten verkopen (uw klant kan dan nl. op zijn beurt bij u aankloppen).

Tip.  Voor tweedehandsgoederen mag de garantietermijn die u geeft korter zijn, zolang die maar minstens één jaar is.

Omkering bewijslast na zes maanden. Inderdaad! Alleen de eerste zes maanden wordt er vermoed dat het defect al vanaf het begin ‘verdoken’ aanwezig was. Enkel als u als verkoper kunt bewijzen dat uw klant het product verkeerd gebruikt heeft of dat het gaat om ‘normale slijtage’, kunt u onder de garantie uit. Na die zes maanden is het aan de particulier om te bewijzen dat het gebrek al bij de levering aanwezig was...

Voor meer informatie over de verkoop aan consumenten, ga naar https://www.tipsenadvies.be , Downloadzone, jaargang 29, nr. 16.

Wat verandert er vanaf 1 juni?

Zes maanden ‘verdwijnen’. Vanaf 1 juni 2022 zal het volstaan dat het gebrek zich voordoet binnen de termijn van twee jaar opdat het vermoed zou worden al te hebben bestaan bij de levering. Als u de garantie wilt betwisten, moet u dus gedurende twee jaar (i.p.v. zes maanden) bewijzen dat het gebrek veroorzaakt is door bv. verkeerd gebruik.

Tijdig inroepen. Op basis van de wet kon u tot nu toe met uw klant overeenkomen (bv. in uw algemene voorwaarden) dat hij u binnen de twee maanden na de vaststelling van het gebrek daarvan op de hoogte moest brengen. Vanaf 1 juni geldt die regel evenwel automatisch, dus ook als u dat niet in uw algemene voorwaarden opnam.

Soms kortere verjaringstermijn. Inderdaad! Waar de consument tot nu toe zijn vordering (op straffe van verjaring) moest instellen binnen het jaar na de ontdekking van het gebrek – waarbij die termijn echter niet kon verstrijken de eerste twee jaar na de levering – vervalt die laatste beperking. De verjaringstermijn is nu sowieso één jaar.

Ook verduidelijkingen

Wanneer is er een ‘gebrek’? Er wordt uitvoeriger dan vroeger aangegeven wanneer er sprake is van een ‘gebrek’ en wanneer het verkochte product dus niet conform is. Men houdt daarbij rekening met objectieve en subjectieve criteria.

Wat kan de klant dan vragen? De nieuwe wet geeft ook duidelijker aan wat de koper kan vragen in geval van een gebrek alsook hoe er bepaald moet worden of de keuze van uw klant onredelijk is (en u dus een andere oplossing kunt voorstellen).

Commerciële garantie. Geeft u een extra ‘commerciële’ garantie en maakt u daarrond reclame, dan bent u maar beter voorzichtig. Als uw reclame gunstigere voorwaarden aangeeft dan wat u in uw garantie zet, dan telt vanaf 1 juni uw reclame.

Let op!  Uw commerciële garantie moet voortaan ook een aantal extra vermeldingen bevatten zoals bv. de procedure die uw klant moet volgen om de uitvoering van de commerciële garantie te krijgen.

Vanaf 1 juni 2022 kunt u de klant niet meer vragen dat hij na zes maanden bewijst dat het gebrek al bij de levering bestond. Die termijn wordt nl. afgeschaft! Anderzijds, als de klant een gebrek vaststelt, moet hij dat sowieso binnen de twee maanden aan u meedelen, dus ook als dat niet in uw algemene voorwaarden staat.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878