FACTUUR - BETALINGSTERMIJN - 22.06.2022

Kunt u de betalingstermijn van uw facturen verkorten?

Heel wat bouwheren kunnen hun facturen niet correct betalen. Kunt u voortaan niet korter op de bal spelen en de betalingstermijn inkorten? Welke afspraken kunt u op dat vlak maken en wat zijn de spelregels als u niets overeenkomt?

Betalingstermijn inkorten

Even schetsen. De inflatie, de energieprijzen en de stijgende kosten van lonen en materialen zorgen ervoor dat heel wat bouwheren het moeilijk krijgen om hun bouw- of verbouwproject nog te betalen. Er snel ‘bij zijn’ met het innen van uw facturen is dan ook meer dan ooit de boodschap. Maar hoe gaat u daarbij te werk?

Afspraken maken. Voor toekomstige werven kunt u perfect met de klant nog afspraken maken over binnen welke termijn uw facturen betaald moeten worden. Zo kunt u bv. perfect afspreken dat uw facturen binnen de zeven dagen na de factuurdatum voldaan moeten worden.

Zijn er spelregels? Er zijn op dat vlak eigenlijk geen grenzen die u moet respecteren en dit zowel in uw relatie met particuliere klanten als met andere ondernemers.

Tip 1. U zou ook kunnen afspreken dat uw klant een korting krijgt van bv. 2% op het factuurbedrag mits uw klant tot betaling van uw facturen overgaat binnen een bepaald aantal dagen na de factuurdatum. U geeft op die manier een extra stimulans aan uw klanten om snel te betalen.

Tip 2. Zorg er dan wel voor dat die afspraak ook op papier staat en dat u kunt aantonen dat de bouwheer daarmee ook effectief akkoord ging.

Bestaand contract aanpassen?

Bestaand contract. Wilt u de betalingstermijn van een bestaand contract aanpassen (omdat u uw centen graag eerder heeft), dan is dat niet zomaar mogelijk. U kunt de betalingsvoorwaarden die overeengekomen werden (of de wettelijke betalingstermijn als er geen overeenkomst was) niet zomaar eenzijdig wijzigen.

Tip 1. Doet u dat toch, dan riskeert u uiteindelijk veelal niet veel. In het beste geval betaalt uw klant zonder discussies te voeren binnen die kortere termijn en heeft u uw geld. Doet uw klant toch moeilijk ( “u heeft de betalingstermijn gewijzigd“ ), dan kunt u de vervroegde betaling niet opeisen...

Tip 2. Wat u wel altijd kunt doen, is met uw klant in de loop van het contract een aangepaste (kortere) betalingstermijn overeenkomen, bv. door die ook hier ‘in ruil’ een beperkte korting aan te bieden bij zo’n snellere betaling.

Geen afspraken gemaakt

Niets afgesproken, en dan? Indien u niets overeenkwam met de bouwheer, geldt als regel dat uw klant de tijd krijgt die normaal gezien vereist is voor de nakoming van zijn verplichtingen. Hij krijgt in dat geval dus een redelijke termijn om uw factuur te betalen.

Wat is een redelijke termijn? Over wat redelijk is en wat niet heeft de rechter bij een discussie het laatste woord. Als er een contante betaling is afgesproken, kunt u uitgaan van een redelijke betalingstermijn van 8 à 15 dagen.

Let op! Maakte u geen afspraken in de relatie met een andere ondernemer, dan geldt de betalingstermijn die voorzien wordt in de wet betalingsachterstand in handelstransacties. Uw klant beschikt dan in principe over een betalingstermijn van 30 dagen vanaf de ontvangst van uw factuur.

Voor uw toekomstige contracten kunt u de betalingstermijn van uw facturen overeenkomen met uw klant. Voor bestaande contracten kunt u de betalingstermijn niet eenzijdig wijzigen. Doet u dat toch en doet uw klant moeilijk, dan kunt u geen vroegere betaling vragen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878