RECHT - GARANTIE - 16.08.2022

Uw leverancier laten instaan voor de garantie aan uw klant?

Als u producten verkoopt aan particulieren (consumenten), moet u veelal twee jaar garantie geven. Kunt u desgevallend dan op uw beurt aankloppen bij uw leverancier? Kan die in zijn algemene voorwaarden zijn aansprakelijkheid beperken?

De garantie die u moet geven...

Voor particulieren. Verkoopt u goederen aan een particulier, dan moet u in principe twee jaar garantie geven, tenzij u kunt bewijzen dat het gebrek bij de levering nog niet ‘in de kiem’ aanwezig was.

Herstellen of vervangen. Als u zo’n garantie moet geven, kan de klant in eerste instantie de herstelling of de vervanging van het gekochte goed vragen. Belangrijk daarbij voor u is dat uw klant ‘redelijk’ moet zijn en geen herstelling kan weigeren als die zonder veel moeite kan gebeuren.

Geld teruggeven? Ja, soms wel, maar dan moet een herstelling of vervanging niet mogelijk zijn. Is dat zo, dan kan de consument dus eventueel ook zijn geld terugvragen (en de koop ongedaan laten maken) of hij kan een prijsvermindering vragen.

Gaan claimen bij uw leverancier?

Aankloppen bij de leverancier? Als u zo’n garantie moet geven, dan zit u natuurlijk met kosten (van de herstelling of van bv. de vervanging). U wilt zich dan allicht op uw beurt tot uw leverancier richten opdat die u zou vergoeden. Kan dat?

Wettelijk gezien perfect mogelijk. Inderdaad, er is nl. wettelijk bepaald dat u als verkoper van het product zich op uw beurt kunt wenden tot diegene in de eerdere schakel van doorverkoop die verantwoordelijk is voor het gebrek. U kunt dus in eerste instantie uw leverancier aanspreken en u kunt zelfs gaan tot de fabrikant om u te vergoeden.

Wanneer moet hij waarin (niet) tussenkomen? Uw leverancier moet u enkel ‘vergoeden’ voor de garantie zelf die u aan uw klant moet geven. Uw eventuele eigen extra schade moet hij niet vergoeden. Ook als u garantie geeft aan uw klant terwijl u dat eigenlijk niet moet doen, dan hoeft uw leverancier niet in te gaan op uw ‘verhaal’ tegenover hem.

Wat als hij zich contractueel ingedekt heeft? Het kan zijn dat uw leverancier in zijn algemene voorwaarden zijn garantie ten opzichte van u beperkte en dat er bv. instaat dat hij u maar vier maanden garantie geeft op de aan u verkochte producten. Ook dan hoeft u zich evenwel geen zorgen te maken. De wet zegt nu eenmaal dat contractuele bedingen die deze aansprakelijkheid beperken of opheffen, niet geldig zijn. Goed voor u dus...

Geldt voor alle Europese leveranciers. De regels die in de wet staan, zijn de uitvoering van een Europese richtlijn. Dat betekent dan ook dat in alle Europese landen de regeling in belangrijke mate gelijklopend is. Als u dus een beroep doet op een Europese leverancier, dan zit u veelal ‘goed’.

Let op!  Iets anders wordt het als u buiten Europa zaken bestelt (bv. in China) en het plaatselijk recht van toepassing is op uw overeenkomst. In dat geval riskeert u – als u zelf garantie moet geven aan uw eindklant – uw leverancier daarvoor niet aansprakelijk te kunnen stellen.

Wat bij verkoop aan een andere ondernemer? Ook dan geldt de wetgeving inzake de verkoop van consumptiegoederen niet. U zorgt er dan het best voor dat de garantie die u zelf aan uw klant geeft, overeenstemt met de garantie die uw leverancier u geeft.

Let op!  Doet u dat niet en doet er zich een garantiegeval voor, dan riskeert u daar zelf voor op te draaien.

Als u garantie moet geven aan een particulier, dan kunt u veelal aan uw leverancier vragen dat die u daarvoor vergoedt. Dit geldt zelfs als uw leverancier andere afspraken met u maakte in zijn algemene voorwaarden. Verkoopt u aan andere ondernemers, dan gelden er andere regels. Stem dan zo veel mogelijk de garantietermijn die u geeft af op de termijn die u krijgt van uw leverancier.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878