RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 13.09.2022

Een deadline voor uw herstellingen?

Een particuliere klant vraagt u – al dan niet onder garantie – om een herstelling te doen. Moet u die dan binnen een bepaalde termijn uitvoeren? Waarop let u maar beter als u over deze termijn afspraken maakt met de klant?

Herstelling binnen bepaalde termijn?

Even schetsen. Als een particuliere klant bij u goederen bestelt, dan moet u die in beginsel leveren binnen de dertig dagen na het sluiten van de overeenkomst. Doet u dat niet, dan kan de klant in de meeste gevallen u een extra termijn geven. Levert u dan nog niet, dan kan de klant het contract beëindigen.

Tip 1. U kunt wel andere afspraken maken met de klant en een ruimere leveringstermijn overeenkomen. Een dergelijke afspraak is ook geldig.

Tip 2. Deze termijn van dertig dagen geldt niet als u zakendoet met een professionele klant. Als u daar geen leveringstermijn overeenkwam dan moet u de goederen leveren binnen een redelijke termijn.

U verricht diensten? Dan geldt die termijn van dertig dagen niet en dit ook niet naar particuliere klanten toe. U moet die dienst dan verrichten binnen een redelijke termijn.

Termijn afspreken

Afspraken maken. Gaat het om een herstelling die een klant u vraagt om te doen, dan kunt u in eerste instantie al eveneens afspraken maken rond de termijn waarbinnen u dat kan doen. Als de klant het eens is met wat u voorstelt, kunt u daar om het even wat afspreken. Er zijn dus geen minimale of maximale termijnen waaraan u zich moet houden.

Tip. Maakt u concrete afspraken over een uitvoeringstermijn voor de herstelling, voorzie dan meteen in uw algemene voorwaarden dat die termijn louter indicatief is en de klant geen aanspraken (bv. op een schadevergoeding) tegenover u kan laten gelden als u zich toch niet zou houden aan de termijn. Zorg er dan wel voor dat u ook kunt bewijzen dat uw klant uw voorwaarden aanvaardde.

Niets overeengekomen, en dan? Bent u met uw klant niets overeengekomen over een concrete uitvoeringstermijn van de herstelling, dan kan die vragen dat u de herstelling binnen een redelijke termijn uitvoert. De wet voorziet hier dus geen concrete termijn.

Let op! Het is niet mogelijk om een steeds geldende regel aan te geven over wat redelijk is en wat niet. Alles zal afhangen van de aard van het product en de herstelling, de vraag hoe gemakkelijk onderdelen verkrijgbaar zijn, enz.

Te laat, en dan? Kunt u de herstelling niet uitvoeren binnen een redelijke termijn, dan zou de klant uiteindelijk, na u in gebreke te hebben gesteld, de ontbinding van de overeenkomst kunnen vragen en eventueel ook een schadevergoeding.

Tip 1. In de praktijk zal dat veelal zo’n vaart niet lopen. Vaak zal een klant voor wie het te lang duurt wel akkoord gaan dat u gewoon het nog niet herstelde product teruggeeft en hij op een ander de herstelling kan laten doen.

Tip 2. Om de klant alsnog tevreden te stellen zou u hem ook bijvoorbeeld een vervangproduct kunnen geven zolang de herstelling duurt.

Let op! Gaat het om een herstelling onder garantie die te lang duurt, dan zou de klant weleens kunnen eisen dat hij een nieuw product krijgt i.p.v. dat deze nog verder op de herstelling moet wachten.

U kunt met uw klanten afspraken maken over de termijn waarbinnen u een herstelling kunt doen. Is er geen dergelijke afspraak, dan moet u ze binnen een redelijke termijn uitvoeren. Doet u dat niet, dan kan de klant bij een garantiegeval een nieuw product vragen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878