HANDELSPRAKTIJKEN - GARANTIE - 13.09.2022

Minder lang garantie geven op tweedehandsgoederen?

U verkoopt in uw winkel af en toe of geregeld tweedehandsgoederen. Moet u ook twee jaar garantie geven als die defect raken of volstaat een kortere termijn? Waarmee moet u rekening houden?

Hoelang garantie op tweedehandsgoederen?

Even schetsen. Als u als winkelier goederen verkoopt aan consumenten, dan moet u die in beginsel twee jaar garantie geven. Die regel is wel genoegzaam bekend, net als het feit dat die niet geldt als uw klant op zijn beurt een ondernemer is die de goederen koopt in het kader van zijn beroepsactiviteit.

Let op! U kunt die wettelijke garantietermijn ook niet beperken. U kunt enkel ‘meer’ garantie geven dan waartoe u wettelijk verplicht bent, niet minder.

Tip. U kunt aan de garantie ontsnappen als u kunt aantonen dat het gebrek nog niet bestond (lees: in de kiem aanwezig was) op het moment van de aankoop. Als winkelier moet u het bewijs daarvan kunnen leveren, wat allesbehalve evident is.

Tweedehandsgoederen. In principe geldt dezelfde regel als u tweedehandsgoederen verkoopt aan een consument. Ook dan moet u in principe twee jaar garantie geven, ook al hebben de goederen in kwestie al een zekere ‘leeftijd’.

Tip. U kunt die garantie in dit geval binnen bepaalde grenzen wel in onderling akkoord met de klant beperken in de tijd en hoeft dus geen twee jaar garantie te geven.

Kortere garantietermijn mogelijk?

Er geldt een minimum! U moet namelijk voor tweedehandsgoederen een garantie van minstens één jaar geven. Dat was al zo onder de vroegere wetgeving en is nu ook onder de nieuwe wet nog het geval.

Tip. Bovendien kunt u – net als voor nieuwe goederen – ook voor tweedehandsgoederen ontsnappen aan het moeten geven van garantie als u kunt aantonen dat het gebrek dat zich voordoet nog niet bestond op het moment van de levering.

Striktere voorwaarden. Wilt u de garantie op tweedehandsgoederen beperken in de tijd, dan gelden er wel striktere regels dan vroeger. De wet verplicht u nu namelijk niet alleen om dat overeen te komen met de klant. U moet de klant bovendien op een duidelijke en ondubbelzinnige wijze informeren over deze kortere termijn. Bij een discussie moet u kunnen bewijzen dat u dat ook deed.

Tip 1. U kunt dat bewijs bijvoorbeeld leveren door de klant een voorgedrukte verklaring te laten tekenen waarin staat dat u hem duidelijk informeerde dat er voor het betreffende tweedehandsgoed in afwijking van de wettelijke termijn maar één jaar garantie gegeven wordt.

Let op 1! Geeft u die informatie niet aan de klant, dan heeft de klant toch twee jaar garantie.

Let op 2! Verkoopt u een toonzaalmodel aan een klant dan geldt de mogelijkheid om uw garantie te beperken tot minimaal één jaar niet. Hetzelfde geld als u bijvoorbeeld goederen verkoopt die licht beschadigd zijn. U moet in die gevallen dus wel degelijk twee jaar garantie geven aan de klant.

Tip 2. Wat u wel kunt doen, is een eventueel gebrek aan zulke goederen aan de klant meedelen op het moment dat die het goed koopt (bv. het feit dat een van de functies van het product niet werkt). Doet u dat, dan moet u op dat vlak alvast geen garantie geven aan de klant.

Als u tweedehandsgoederen verkoopt aan consumenten, dan kunt u de garantie die u moet geven beperken tot minimaal één jaar. U moet de consument daar wel voorafgaandelijk en duidelijk over informeren. Voor toonzaalmodellen is die garantiebeperking niet mogelijk.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878