LASTIGE KLANTEN - UITVOERING WERKEN - 26.10.2022

Geen materiaal, maar klant maant aan om verder te werken!?

Een van de werven waar u aan de slag bent loopt uit, omdat u niet aan de nodige materialen raakt. Hoe kunt u dan het best reageren als de klant u aanmaant om verder te doen? Wat riskeert u als de klant uiteindelijk moeilijk blijft doen?

Uw klant dringt aan

Wat was er gebeurd? Een collega-aannemer deed een verbouwing bij een klant. Door de schaarste aan materialen kon hij niet echt verder op de werf. Uw collega werkte dan ook eerst voort op een aantal andere werven. De klant liet het er echter niet bij en stuurde een aangetekende ingebrekestelling aan uw collega. Hij dreigde er daarbij zelfs mee de ontbinding van de aannemingsovereenkomst te zullen vragen net als een schadevergoeding. Hoe reageerde uw collega dan het best?

Wat zegt het contract? Daar begint het natuurlijk altijd mee. Kijk als u in zo’n situatie terechtkomt na in het aannemingscontract (of in uw algemene voorwaarden) of er afspraken gemaakt werden over de timing van de werken. Als dat zo is, moet u die in beginsel ook nakomen.

Let op! Werd er een concrete timing afgesproken, dan zou het kunnen dat de klant een uitdrukkelijk ontbindend beding liet opnemen in de overeenkomst volgens hetwelk de overeenkomst ontbonden wordt als u zich niet aan de timing houdt.

Tip.  Komt u een uitvoeringstermijn overeen, bepaal dan meteen dat die indicatief is en dat de loutere overschrijding ervan niet voldoende is om de klant toe te laten de ontbinding van de overeenkomst en/of een schadevergoeding te vragen.

Hoe het best reageren?

Niets in het contract vermeld. Kwam u met de klant geen uitvoeringstermijn overeen, dan betekent dit nog niet dat u de werf onbeperkt in de tijd kan laten duren. U zal in dat geval de werf moeten afwerken binnen wat men noemt ‘een redelijke termijn’.

Wat is redelijk? Wat redelijk is en wat niet, beslist bij een discussie de rechtbank. Daar zijn dus geen absolute regels voor. Bij de beoordeling zal onder andere rekening gehouden worden met de omvang en de complexiteit van de werken, de toestand van de markt van materialen, enz.

Tip.  Komt u in zo’n discussie terecht, zorg dan dat u bewijzen heeft van de (niet aan u liggende) redenen voor de vertraging (bv. de tekorten in materialen).

Klant stelt u in gebreke. Krijgt u een ingebrekestelling van de klant binnen, neem dan in eerste instantie contact met de klant. Leg de klant de redenen van de vertraging uit (eventueel met de nodige bewijzen).

Een onderling akkoord. Probeer meteen afspraken te maken over het voortzetten van de werken. Komt u tot een oplossing met de klant, bevestig dat dan via bijvoorbeeld een e-mail waarin u vraagt dat de klant voor akkoord bevestigt ( “Ik verwijs naar onze constructieve bespreking in deze. We spraken af dat...” ). Lukt het niet om tot een oplossing te komen, reageer dan op de ingebrekestelling. Geef daarin aan wat de redenen zijn van de vertraging en waarom u daar niets aan kunt doen. Zit u nog binnen de timing voor de werken, geef dat dan ook meteen aan.

Niet reageren op ingebrekestelling. Dat is eigenlijk geen optie. Als u daar niet op reageert, riskeert u immers dat de klant naar de rechtbank stapt om de ontbinding van de overeenkomst en/of een schadevergoeding te vragen. Eventueel zou de klant zelfs de buitengerechtelijke ontbinding van de overeenkomst kunnen inroepen of u ‘buitengerechtelijk’ vervangen door een andere aannemer.

Let op! Als u het schrijven van de klant dan niet protesteerde, riskeert u dat de rechtbank dat als een argument in uw nadeel behoudt.

Zodra u verneemt dat materiaal te laat geleverd gaat worden, informeer dan onmiddellijk formeel uw klant en geef aan dat dit zal leiden tot een vertraging van minstens zoveel tijd en wat de redenen daarvan zijn.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878