ARBEIDSONGESCHIKTHEID - AANGEPAST WERK - 12.10.2022

Re-integratietraject sinds 01.10.2022 gewijzigd...

Een van uw medewerkers is al een tijdje arbeidsongeschikt en hij geeft aan dat hij binnenkort terug zal komen werken of u wilt als werkgever zelf (laten) onderzoeken of dit al dan niet mogelijk is. Sinds 01.10.2022 kan er dan een vernieuwd re-integratietraject opgestart worden. Hoe zit dat en wat wijzigt er precies?

Nieuwe regels sinds 01.10.2022

Het ‘nieuwe’ re-integratietraject. Een recent KB (11.09.2022) voert grondige wijzigingen door aan het re-integratietraject. De nieuwe regels gelden sinds 01.10.2022 voor nieuwe maar ook voor de al voorheen lopende re-integratietrajecten.

Wie kan het vragen? U kunt als werkgever een re-integratietraject voor een werknemer vragen wanneer hij minstens drie maanden arbeidsongeschikt is (voorheen was dat vier maanden). De werknemer zelf kan het vragen zodra hij één dag arbeidsongeschikt is. Ook de behandelende arts van de werknemer kan het vragen als de werknemer hiermee instemt. De adviserend arts van de mutualiteit kan de procedure niet meer starten.

PAAA onderzoekt werknemer en beslist. De preventieadviseur-arbeidsarts (PAAA) zal binnen een termijn van 49 kalenderdagen één van drie beslissingen nemen (voorheen waren er vijf mogelijk).

Beslissing A: de werknemer kan (op termijn) het overeengekomen werk hervatten, of kan in afwachting een aangepast of ander werk uitvoeren.

Beslissing B: de werknemer is definitief ongeschikt om het overeengekomen werk te verrichten, maar kan wel een aangepast of ander werk uitvoeren.

Beslissing C: het is om medische redenen (voorlopig) niet mogelijk om een beoordeling te doen.

Indien beslissing A of B: re-integratieplan. Bij beslissing A of B stelt u als werkgever een re-integratieplan op in overleg met alle actoren maar zeker met de werknemer en de arbeidsarts. Dit moet gebeuren binnen een termijn van 63 kalenderdagen bij beslissing A en binnen 6 maanden bij beslissing B. Na dit overleg maakt u een re-integratieplan op met hulp van de externe dienst waarbij u ofwel het aangepast werk omschrijft ofwel aangeeft waarom aangepast werk niet mogelijk is.

Werknemer kan aanvaarden of weigeren. Hij krijgt hiervoor 14 kalenderdagen. Reageert hij niet (nadat u hem nogmaals contacteert), dan wordt dit beschouwd als weigering.

Goed om te weten. Neemt de arbeidsarts beslissing B, dan kan uw werknemer hiertegen nog steeds in beroep gaan. Dit beroep moet voortaan ingesteld worden binnen 21 kalenderdagen na beslissing van de PAAA, vroeger was dit 7 werkdagen.

Evaluatie op CPBW. Heeft u een Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW), dan moet u het re-integratiebeleid hier voortaan jaarlijks evalueren. De PAAA zal een verslag voorbereiden en u maakt (met hulp van de externe dienst) jaarlijks een document op met de geanonimiseerde en geglobaliseerde gegevens uit de re-integratieplannen en de motivatieverslagen.

En wat met de medische overmacht?

Geen deel meer van re-integratietraject. Voorheen eindigde het re-integratietraject vaak in een ontbinding van de arbeidsovereenkomst omwille van definitieve medische ongeschiktheid van de werknemer, maar dat is in het nieuwe re-integratietraject dus niet meer voorzien. Er zou een aparte procedure komen die pas na 9 maanden arbeidsongeschiktheid kan starten (voorheen 4 maanden).

De nieuwe procedure moet nog uitgewerkt worden in een nieuwe wet. In afwachting wordt een overgangsregeling van kracht. Als de PAAA beslissing B neemt en de werknemer wijst het plan van de werkgever af of de werkgever ziet geen mogelijkheid tot aangepast werk, is beëindiging om medische redenen nog mogelijk.

Sinds 01.10.2022 verloopt het re-integratietraject anders dan voorheen. U kunt als werkgever wel sneller zo’n traject opstarten. Heeft u een CPBW, dan moet u er voortaan jaarlijks een evaluatie plannen van het integratiebeleid. Voor het ontslag om medische redenen moet er nog een procedure uitgewerkt worden in een nieuwe wet.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878