Betalen voor ongeval op parking van uw winkel/restaurant?
Wie aansprakelijk?
Waarover gaat het? Een collega-winkelier had een parking voor een tiental wagens aan zijn zaak. Toen een klant daarvan wilde wegrijden, botste hij tegen de wagen van een andere klant die de parking kwam opgereden. Al snel ontstond er een discussie tussen de klanten over wie verantwoordelijk was waarbij zij zelfs aan uw collega verweten dat de signalisatie op de parking niet duidelijk was. Wat nu?
Privéparking. Als u een parking heeft aan uw winkel of restaurant is het allicht de bedoeling dat alleen klanten daarop mogen parkeren (en dat die dus niet voor Jan en alleman dient). Geef dat dan ook zo aan. Als dat het geval is, dan kunt u zelf immers bepalen welke (voorrangs-) en andere regels er gelden op uw parking. Zo kunt u bijvoorbeeld als er twee inritten zijn, voorzien op de parking langs welke kant uw klanten de parking moeten op- en afrijden.
Tip. Bij een discussie over de aansprakelijkheid zal dan bepalend zijn wie de signalisatie die u aanbracht niet naleefde.
Let op! Is uw parking wel voor iedereen toegankelijk (ook bv. voor niet-klanten), dan geldt een andere regel. In dat geval geldt nu eenmaal de traditionele wegcode. Dat komt er dus in principe op neer dat de bestuurder die een manoeuvre uitvoert meestal in fout is en dat de regel van voorrang van rechts van kracht is.
Geen signalisatie en dan? Is er sprake van een parking die enkel toegankelijk is voor uw klanten en werd er door u geen signalisatie aangebracht, dan wordt bij een discussie over de aansprakelijkheid voor een ongeval vaak het criterium van een normale, voorzichtige bestuurder gebruikt.
Tip. In de meeste gevallen past de rechter daarbij bij een discussie echter wel gewoonweg de voorrangsregel van rechts toe. Houd daar dus rekening mee.
Kunt u aansprakelijk gesteld worden?
Zelf aansprakelijk? Het is niet omdat er een aanrijding plaatsheeft op uw parking, dat u daarvoor zelf aansprakelijk zou zijn. Op zich heeft u nu eenmaal meestal niets te maken met de aanrijding in kwestie.
Let op 1! Iets anders wordt het als men u een fout zou kunnen verwijten. Denk daarbij bijvoorbeeld maar aan het geval dat de signalisatie op de parking tegenstrijdig is en dat daardoor de aanrijding plaatshad.
Let op 2! Ook als uw parking in zeer slechte staat zou zijn (bv. er zijn allerlei putten in het asfalt) en de wagen van de klant raakt daardoor beschadigd, riskeert u aansprakelijk gesteld te worden voor die schade.
Tip 1. Gebruikt u in uw winkel winkelkarren die klanten ook tot aan hun wagen meenemen, voorzie dan een plaats op uw parking waar de karren teruggeplaatst kunnen worden. Doet u dat niet en veroorzaakt een winkelkar dat ergens lukraak op de parking stond schade aan een wagen, dan riskeert u daarvoor op te draaien.
Tip 2. Heeft u toch zo’n schadegeval, kijk dan na of u verzekerd bent en dit bijvoorbeeld in het kader van uw BA uitbating.