ARBEIDSDUUR - UURROOSTER - 23.11.2022

Geen werkmails buiten de uren door de arbeidsdeal?

De wet die de arbeidsdeal uitvoert, bevat onder meer het ‘recht op deconnectie’. Hierdoor zullen werknemers het recht krijgen om niet bereikbaar te zijn buiten hun werkuren. Wat houdt het precies in en wie is verplicht om het toe te passen?

Waarover gaat het?

Geen nieuw begrip. Het recht op deconnectie – lees: het recht om niet bereikbaar te zijn buiten de werkuren – bestaat in feite al langer. Ook vóór de arbeidsdeal moest elke werkgever in het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW) regelmatig overleg plegen over de deconnectie van het werk en het gebruik van digitale communicatiemiddelen.

Wat verandert er dan wel? In het verleden waren de regels heel vrijblijvend. Daar brengt men nu verandering in. Er is immers hierover een regeling opgenomen in de Wet houdende diverse arbeidsbepalingen (wet van 03.10.2022, BS 10.11.2022) . Daarin is voorzien dat u bepaalde afspraken over het recht op deconnectie moet vastleggen.

Enkel vanaf 20 werknemers. Deze regel geldt enkel voor werkgevers met minstens 20 werknemers en enkel voor zover de sector (of de Nationale Arbeidsraad) hierover dan nog geen cao gesloten heeft. De wet bepaalt niet hoe u als werkgever de 20 werknemers moet tellen, dus moet u uitgaan van ‘koppen’ en zowel voltijdsen als deeltijdsen als één tellen.

Procedure

Wijziging arbeidsreglement. U moet – voor zover u dus 20 werknemers of meer tewerkstelt – de regels rond het gebruik van digitale hulpmiddelen (laptop, smartphone, …) vastleggen. U sluit daarover een ondernemings-cao of u neemt dit op in uw arbeidsreglement.

Wat moet erin staan? U moet richtlijnen geven voor het gebruik van digitale hulpmiddelen op een manier waardoor de rusttijden, het verlof, het privéleven en familieleven van de werknemer gewaarborgd blijven. U moet daar een praktische uitwerking aan koppelen. Bijvoorbeeld het uitschakelen van servers buiten de werkuren, of – wat minder drastisch – het activeren van afwezigheidsberichten. U heeft met andere woorden zelf nog enigszins de touwtjes in handen. Mocht u bv. werken met een wachtdienst, waarin uw werknemers beurt om beurt beschikbaar moeten zijn voor noodgevallen, dan kan dit nog steeds.

Let op!  Houd er wel rekening mee dat dergelijke afspraken ook gevolgen kunnen hebben voor de arbeidstijd van die werknemer en de (over)uren die u eventueel moet betalen (afhankelijk van hoe beschikbaar ze moeten zijn).

Goed om te weten. Daarnaast moet u ook vormings- en sensibiliseringsacties vermelden die u doet voor werknemers en leidinggevenden met betrekking tot het verstandig gebruik van digitale hulpmiddelen en de risico’s die verbonden zijn aan overmatige connectie.

Tegen 1 januari 2023. Werkgevers krijgen tot 1 januari 2023 om deze formaliteiten te vervullen. Het zal dus niet simpel zijn om dit nog tijdig rond te krijgen. U moet immers de procedure toepassen voor de wijziging van het arbeidsreglement. Er is in de wet wel niet echt een sanctie voorzien als u dit te laat zou doen. U riskeert dan wel dat u moeilijk werknemers die een bericht buiten de uren negeren nog op de vingers kunt tikken.

Tip.  Het kan ook zijn dat uw sector al bezig is om een regeling uit te werken. Informeer daar het best over voor u zelf van start gaat.

Ga naar uw online artikel en download een model voor de wijziging van het arbeidsreglement.

Stelt u minstens 20 werknemers te werk, dan moet u in principe tegen 1 januari 2023 een regeling invoeren die ervoor zorgt dat uw werknemers kunnen deconnecteren. U zal dit praktisch moeten uitwerken in uw arbeidsreglement of in een ondernemings-cao. Het kan ook wel zijn dat uw sector al bezig is om een regeling uit te werken. Informeer daar het best over voor u zelf van start gaat, want dan hoeft u dat niet meer te doen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878