FISCAAL - AFTREKBARE KOSTEN - 07.11.2022

Gemengd pand, welk deel van de kosten is aftrekbaar?

De verhouding privé/beroep voor een pand wordt veelal in functie van het gebruik van de ruimtes bepaald. Geldt die verdeelsleutel van bv. 40% beroep/ 60% privé dan voor alles of kunt u voor sommige kosten een hoger beroepsgebruik hanteren?

Een gemengd gebruikt pand

Algemene verdeelsleutel. De verdeelsleutel om het beroepsmatig gebruik van een ‘gemengd’ pand te bepalen, wordt doorgaans vastgesteld op basis van het gebruik van de ruimtes. U stelt eerst vast welke ruimtes u voor 100% beroepsmatig gebruikt in vergelijking met de ruimtes die u voor 100% privé gebruikt en berekent dan de verhouding tussen beide soorten ruimtes op basis van de oppervlakte of eventueel de huurwaarde ervan.

Waarvoor geldt deze verdeelsleutel? Deze verdeelsleutel kunt u vervolgens toepassen om het beroepsgedeelte te bepalen van de gemengd gebruikte ruimtes (bv. inkomhal, toilet, garage, …) en van de kosten die op het hele pand betrekking hebben, zijnde vooral de afschrijvingen of betaalde huur en de onroerende voorheffing.

Moet u die gebruiken voor alle kosten? Neen, u moet die verdeelsleutel niet blind toepassen voor álle kosten met betrekking tot uw gemengd pand. U mag daar voor sommige kosten nl. van afwijken in uw voordeel.

Afwijking voor bepaalde kosten

Elektriciteit. Verbruikt u beroepsmatig meer elektriciteit dan volgens de algemene verdeelsleutel het geval is (overdag is er niemand privé thuis bv. maar werkt u wel constant in uw kantoorruimte die dus verlicht moet worden) en kunt u dat ook aantonen, dan kunt u voor de aftrek van uw elektriciteitskosten afwijken van de algemene verdeelsleutel en bv. 70% van uw elektriciteitskosten fiscaal in rekening brengen i.p.v. slechts 40%.

Verwarming. Wat voor elektriciteit geldt, kan ook gezegd worden over de verwarmingskosten. Overdag is er niemand van uw gezin thuis en worden de privéruimtes niet of maar beperkt verwarmd, terwijl in uw beroepslokalen de verwarming de hele dag door volle bak op staat.

Tip.  Laat eventueel zgn. verbruiksmeters op de radiatoren plaatsen om dat te bewijzen.

Inrichting, herstelling, onderhoud. Sommige kosten van inrichting (schilderwerken in uw bureau), herstelling (raam vervangen in uw bureau) en onderhoud (de poetsvrouw voor uw kantoor) kunnen volledig toegewezen worden aan de professionele ruimtes en zijn dus voor 100% aftrekbaar als beroepskosten i.p.v. slechts voor 40%.

Garage en oprit. Het beroepsgebruik van uw garage en oprit kunt u eventueel apart bepalen aan de hand van de beroepskilometers van uw auto ten opzichte van het totaal aantal kilometers.

Verzekering en beveiliging. Heeft u bv. dure computers staan in uw beroepsruimtes, dan komt mogelijk een groter deel van de kosten van uw brandverzekering en beveiliging in aanmerking als beroepskosten.

Goed om te weten. Die afwijking werkt uiteraard wel in twee richtingen. Sommige kosten zijn nl. louter of grotendeels privé, bv. schilderwerken in uw badkamer of slaapkamer of de kosten van uw tuin. Wees alsdan ook consequent in de toewijzing van de kosten.

Tip.  Bekijk in detail in welke mate de verschillende kosten van uw woning beroepskosten zijn en bespreek met uw boekhouder in welke mate u kunt afwijken!

De verdeelsleutel op basis van het gebruik van de ruimtes geldt enkel voor kosten die betrekking hebben op het hele pand. Sommige kosten, vooral van elektriciteit en verwarming, kunnen echter voor een hoger percentage aftrekbaar zijn dan volgens die verdeelsleutel, op voorwaarde dat u dat hoger beroepsmatig gebruik kunt aantonen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878