CONSUMENT - CONSUMENTENINFO - 03.11.2022

Hoe wapent u zich tegen nepreviews?

Voor elke aankoop - privé of professioneel - is het internet de gedroomde plek om u vooraf te informeren over het beoogde product of de gewenste dienst. Helaas blijken nogal wat online reviews vals te zijn. Hoe herkent u deze?

Van een printer voor op kantoor tot een installateur van zonnepanelen: zowat alles wordt op internet beoordeeld. Reviews vindt u vaak terug in webshops, maar ook op onder andere Google, Facebook, Trustpilot of TripAdvisor.

Een goed idee? Jawel, want zo checkt u snel de ervaringen van andere gebruikers of klanten. Volgens onderzoeksbureau Gartner ( https://gtnr.it/3smwXdC ) consulteert 25 tot 53% van de consumenten of inkopers systematisch online reviews voor een aankoop (de percentages verschillen naargelang men wel of niet al een bepaald merk voor ogen heeft). Volgens marketingexpert BrightLocal ( https://bit.ly/3N2Clfi ) checkt zelfs 77% beoordelingen op internet tijdens de zoektocht naar een lokaal bedrijf.

Niet elke review is echt

Maar volgens BrightLocal geeft 62% van de ondervraagden aan het voorbije jaar een valse review te hebben gezien. Bij informatieprovider Renolon ( https://bit.ly/3TGE1xo ) lezen we dat 30% van de online klantenbeoordelingen als vals mag beschouwd worden. Ook Time ( https://bit.ly/3Tw7Gd3 ) publiceerde een uitgebreid dossier over het probleem en het YouTubekanaal Fake Review Watch ( https://bit.ly/3TNYIHJ ) illustreert de situatie met concrete (weliswaar Amerikaanse) voorbeelden.

Hoe is het zover gekomen? Het probleem van nepreviews heeft verschillende oorzaken. Allereerst is het internet een anoniem platform, waardoor iedereen er vrij zijn gangetje kan gaan. Daarnaast huren winkels en fabrikanten vaak neprecensenten in om hun producten positief te laten beoordelen en die van de concurrentie af te kraken. Let op.  Zelfs wereldbekende merken maakten zich in het verleden al schuldig aan zulke praktijken. Klanten die een product gekocht hebben, worden vaak ook achteraf uitgenodigd om dat te beoordelen. Niet zelden gebeurt dit in ruil voor een nieuwe korting of een ander cadeau. Onderzoek wees uit dat zo’n incentive zich laat vertalen in een positievere rating.

Zo dekt u zich ertegen in

Europese richtlijn. Goed nieuws is alvast dat een Europese richtlijn ( https://bit.ly/3TRX0VP ) alle online verkopers in de EU sinds enkele maanden verplicht om na te gaan of de beoordelingen op hun website niet misleidend of gemanipuleerd zijn. Wie hiertegen zondigt, riskeert fikse boetes.

Gezond verstand. Wees sowieso op uw hoede bij heel korte reviews: neprecensenten willen immers meestal alleen de sterrenrating beïnvloeden zonder al te veel extra moeite. Ook terugkerende namen en herhaalde (wellicht gekopieerde) bewoordingen kunt u maar beter wantrouwen, net zoals zeer positieve (reclame) en zeer negatieve (frustratie) ratings. Baseer uw aankoop ook nooit op slechts één enkele recensie. Tip.  Vergeet niet in uw kennissenkring en bij uw collega’s te informeren naar hun ervaringen.

Online tool inschakelen. Roep eventueel de hulp in van een tool als ReviewMeta ( https://www.reviewmeta.com ), Fakespot ( https://www.fakespot.com ) of Review Skeptic ( https://www.reviewskeptic.com ). Deze ontwikkelden slimme algoritmes die beloven valse (Engelstalige) reviews te kunnen detecteren. Een bespreking daarover vindt u onder andere op https://bit.ly/3DrhK16 en https://bit.ly/3Dt41qw

Volgens onderzoek is 30% van de online reviews nep. Wantrouw sowieso korte beoordelingen, net als herhaalde bewoordingen en recensenten die vaak terugkeren. Ook de meest extreme reviews (zowel positief als negatief) kunt u maar beter negeren.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878