OFFERTES EN CONTRACTEN - MIN- EN MEERWERKEN - 23.11.2022

Stockagekosten aanrekenen bij vertraging op de werf?

U heeft al de nodige materialen aangekocht om op een werf te gebruiken. Doordat er vertraging is, kunt u niet op het afgesproken tijdstip beginnen. Kunt u in dat geval vragen dat de klant u stockagekosten betaalt? Moet daarvoor op voorhand iets zijn overeengekomen?

Stockagekosten?

Waarover gaat het? Een collega-aannemer zou op een werf verwarming en sanitair installeren. Hij had alle toestellen die de klant wilde laten plaatsen al aangekocht en in voorraad. De bouwheer liet echter weten dat de werf maar liefst zes maanden vertraging had opgelopen. Uw collega die alles al had voorgefinancierd en de materialen ook nog eens moest stockeren in afwachting dat hij aan de slag kon gaan, wilde daar een vergoeding per maand voor vragen. De bouwheer weigerde die echter te betalen. Had uw collega een punt om de vergoeding toch op te eisen?

Afspraken maken met uw klant. Dat is alvast een eerste mogelijkheid. U kunt perfect in het aannemingscontract of in uw algemene voorwaarden afspraken maken op dit vlak. Zo kunt u bijvoorbeeld geldig overeenkomen dat als de overeengekomen startdatum of uitvoeringstermijn van de werken (los van omstandigheden die aan u te wijten zijn) niet gehaald wordt, de klant stockagekosten aan u verschuldigd is van een welbepaald aantal euro’s per maand.

Tip 1. Zorg er wel voor dat u kunt bewijzen dat uw klant uw contract voor akkoord ondertekende of expliciet akkoord ging met uw algemene voorwaarden. Het volstaat daarbij dan ook niet om deze algemene voorwaarden enkel op uw facturen te vermelden.

Tip 2. Overdrijf ook niet in het bedrag dat u als forfaitaire stockagevergoeding vraagt. Laat dit overeenstemmen met uw werkelijke kost (de kosten van effectieve stockage, van voorfinanciering van de materialen, ...).

Uw klant is een particulier? Zorg er dan voor dat u een gelijkwaardige vergoeding voorziet in het voordeel van de bouwheer voor het geval u uw verbintenissen niet correct nakomt.

Geen voorafgaande afspraken

Niets overeengekomen, en dan? Bent u niets overeengekomen met de bouwheer, dan wordt het moeilijker om zulke stockagekosten te vragen. U zou dan al moeten zeggen dat de klant zijn verbintenissen niet nakomt en u daardoor gerechtigd bent op een schadevergoeding. U zou in principe de klant ook eerst in gebreke moeten stellen om u toch te laten beginnen.

Let op! Kan de klant aantonen dat de vertraging niet aan hem ligt (bv. “de aannemer ruwbouw is maar liefst drie maanden later komen opdagen” ), dan wordt het al eveneens moeilijk om iets van hem te gaan vragen. Bovendien zal u in zo’n geval ook nog eens uw werkelijke schade moeten gaan aantonen. Ook daar kan het schoentje weleens wringen.

Materialen al laten betalen? Dat is natuurlijk ook nog altijd een mogelijkheid. Als u uw klant uitlegt dat u de materialen reeds in voorraad heeft en u die ook moest betalen, zou u kunnen voorstellen dat u de klant al een factuur stuurt voor de materialen...

Tip. Doet de klant daarover moeilijk, dan zou u kunnen voorstellen dat u de materialen alvast levert bij de klant. Die is dan tenminste gerust dat hij de materialen al heeft mocht er toch iets misgaan met uw bedrijf.

U kunt in uw algemene voorwaarden een clausule opnemen die aangeeft dat uw klant u stockagekosten moet betalen als u niet tijdig aan de slag kunt op de werf, voor zover dit dan losstaat van omstandigheden eigen aan uzelf. U kunt het bedrag daarvan forfaitair vastleggen (bv. per maand) voor zover u maar niet overdrijft.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878