FISCAAL - BELASTINGCONTROLE - 07.11.2022

Wat bewijzen voor het recupereren van fiscaal overgedragen verliezen?

Als uw vennootschap fiscale verliezen uit het verleden recupereert, dan mag de fiscus tijdens een controle die verliezen controleren. Wat betekent dat concreet en wat moet u ter zake bijhouden en kunnen bewijzen?

Fiscaal overgedragen verlies

Aftrekbaarheid van verliezen. Heeft uw vennootschap in het verleden fiscale verliezen ‘opgebouwd’, dan mag ze die onbeperkt overdragen naar de volgende jaren. Op het ogenblik dat de vennootschap dan belastbare winst maakt, mag ze die vorige fiscale verliezen in mindering brengen van die winst (art. 206, §1 WIB 92) .

Let op!  Wanneer uw vennootschap op de een of andere manier een verlieslatende vennootschap overneemt en dus daarover de controle krijgt, dan zijn die verliezen enkel nog recupereerbaar als die controlewijziging verantwoord is door ‘niet-fiscale motieven’ (art. 207, lid 3 WIB 92) .

Wat doen om verlies te recupereren?

Bestaan en bedrag van het verlies bewijzen? Dat sowieso. Het is immers aan u om het verlies en de juistheid ervan te bewijzen. Belangrijk daarbij is dat deze bewijsplicht geldt voor het jaar waarin u het verlies in aftrek wilt brengen.

Voorbeeld. Heeft u nog oude verliezen uit boekjaar 2017 waarvoor de normale controle- en aanslagtermijnen al verstreken zijn, die u nu in uw aangifte voor boekjaar 2021 (aanslagjaar 2022) recupereert, dan moet u bij een controle over boekjaar 2021 nog kunnen aantonen dat het bedrag aan verliezen uit boekjaar 2017 correct is. U kunt zich dus niet verschuilen achter het feit dat boekjaar 2017 fiscaal verjaard is!

Bedrag staat toch telkens in uw fiscale aangifte? In de vennootschapsaangifte is er inderdaad een apart vak voorzien om het saldo aan overgedragen verliezen te vermelden. Dat op zich is echter geen bewijs om de juistheid en de echtheid van het bedrag te bewijzen (Cass., 12.09.1991) .

Tip.  De vermelding van het vorige verlies in een aangifte is echter ook geen voorwaarde voor de aftrek (Gent, 26.10.2021) . Het is dus niet omdat u/uw boekhouder per vergissing het verlies in één of meerdere aangiftes niet ingevuld heeft, dat het niet meer aftrekbaar is.

Bewijzen door boekhouding bij te houden? Eigenlijk is dat de essentie. De fiscus mag immers, voor het jaar dat u het verlies recupereert een controle doen van het jaar waarin de verliezen ontstaan zijn. Verdergaand op het voorbeeld is de fiscus dus in feite gerechtigd om uw boekhouding van 2017 nog te controleren. Zolang u dus het verlies niet volledig in aftrek gebracht heeft, mag u de boekhouding en belastingaangiftes voor het boekjaar 2017 (dat van het verlies) nog niet weggooien.

Tip.  Een recent arrest (Antwerpen, 07.12.2021) nuanceert het een en ander wel. De rechter oordeelde ter zake dat de bewijsplicht wél beperkt is tot het bestaan en bedrag van het verlies. Volgens hem is het geen probleem dat u de boekhoudkundige stukken die geen invloed hebben op het resultaat en dus het verlies niet bijhoudt. Dat de belastingplichtige in dit dossier geen bankuittreksels meer kon voorleggen, was dus geen probleem.

Let op!  Voorzichtigheidshalve houdt u toch maar beter de volledige boekhouding en alle bijbehorende stukken bij. De meeste rechtspraak over het recupereren van verliezen is immers streng (bv. Cass., 14.03.2014) .

U moet de echtheid en de juistheid van het bedrag aan overgedragen verliezen kunnen bewijzen in het boekjaar dat u dit verlies aftrekt. Daartoe mag de fiscus uw volledige boekhouding van dat ‘verliesjaar’ nog inkijken, zelfs al is de controletermijn daarvoor al verstreken. Het is dus aangewezen om die boekhouding bij te houden tot het einde van de controletermijn van het jaar waarin de verliezen gerecupereerd zijn.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878