GESTART ALS ZELFSTANDIGE - KLANTEN - 19.12.2022

Uw offerte beperken in de tijd: zeker doen!

Een potentiële klant vraagt u om een offerte te maken voor het leveren van diensten of goederen. Waarom is het van belang om daar een (voldoende korte) geldigheidsduur aan te koppelen? Wat gebeurt er als u dat niet doet?

Offerte maken

Bindend karakter. Als u een offerte maakt, bent u daardoor ook gebonden als de klant die aanvaardt. Weigert u daarna toch om de offerte na te komen, dan kan uw klant u daartoe laten dwingen of een schadevergoeding van u vragen.

Ook de prijs is bindend! Inderdaad, u kunt dus in principe uw prijs nadien niet meer aanpassen. Als uw klant dan uw offerte pas aanvaardt geruime tijd nadat u ze gemaakt heeft, kunt u wel eens geconfronteerd worden met intussen gestegen prijzen van bv. materialen of werkuren. Zeker in de huidige tijden is dat geen uitzondering...

U indekken dus? Ja, dat doet u toch het best wel. Dat kan bv. door uw offerte te beperken in de tijd. Waarmee moet u dan rekening houden?

Hoelang is uw offerte geldig?

Beperken in de tijd. Dat is natuurlijk het beste. Vermeld in uw offerte hoelang die geldig is. Beperk die geldigheidsduur voldoende in de tijd.

Tip. Er zijn geen minimumtermijnen waarmee u rekening moet houden. U kunt desgevallend zelfs werken met ‘dagprijzen’ of de geldigheidsduur van uw offerte afstemmen op uw eigen sector en hoe snel u prijsaanpassingen verwacht.

Vermeld een concrete einddatum. Zorg ervoor dat duidelijk aangegeven is hoelang uw offerte geldig is. Neem daartoe dus een concrete einddatum op, veeleer dan bv. te zeggen dat de offerte twee weken geldig is, tenzij u dan meteen verduidelijkt vanaf wanneer die twee weken beginnen te lopen (bv. vanaf de datum die op de offerte staat).

Geen geldigheidsduur: wat dan? Nam u geen geldigheidsduur op in uw offerte, dan bent u door die offerte in principe gebonden voor een onbepaalde duur. Geeft de klant pas maanden nadien aan dat hij uw offerte aanvaardt, dan riskeert u de opdracht of levering nog te moeten uitvoeren tegen de voorwaarden die in uw offerte stonden.

Tip. Als er echt te veel tijd verstreken is (bv. vier maanden) tussen de offertedatum en de aanvaarding ervan door uw klant, kunt u wel eventueel argumenteren dat dat niet redelijk is en dat u niet meer gebonden bent door uw offerte.

Let op! Bij een discussie daarover heeft de rechter het laatste woord.

Kunt u dat zelf oplossen? Vergat u een geldigheidsduur te koppelen aan de offerte en wilt u die niet meer handhaven, dan zou u een schrijven kunnen richten aan uw klant waarin u aangeeft uw offerte na verloop van een verdere termijn van bv. zeven dagen niet meer te zullen handhaven.

Let op! Een offerte waar u geen geldigheidsduur aan koppelde van de ene dag op de andere opzeggen, doet u beter niet, want dan riskeert u dat uw klant eist dat u de offerte toch naleeft of dat u een schadevergoeding moet betalen.

Wetboek Verbintenissen als oplossing? Vanaf 1 januari 2023 treedt het nieuwe Wetboek Verbintenissen in werking. Dat zegt expliciet dat een aanbod onherroepelijk is gedurende de erin bepaalde termijn of, bij gebreke daaraan, gedurende een ‘redelijke’ termijn. Wat redelijk is en wat niet, wordt in de wet wel niet verder verduidelijkt en is het dus weer de rechtbank die het laatste woord heeft. Wel is het zo dat na het verstrijken van de termijn bepaald in uw offerte of nadat de afwijzing door uw klant u als ‘aanbieder’ bereikt heeft, het aanbod niet langer bindend is ten aanzien van de persoon die het afwijst, lees: uw klant.

Zorg ervoor dat u een geldigheidsduur koppelt aan uw offertes waarbij u zelf kiest hoelang die is en vermeld een concrete einddatum. Deed u dat niet en wilt u de offerte intrekken, geef dan aan uw klant alsnog een beperkte termijn (bv. zeven dagen) om op uw offerte in te gaan.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878