OFFERTES EN CONTRACTEN - MIN- EN MEERWERKEN - 09.01.2023

Discussies vermijden over ‘extra’ werken bij een verbouwing

Zeker bij een verbouwing gebeurt het maar al te vaak dat er tijdens de werken onverwachte problemen opduiken. Hoe vermijdt u discussies over uw factuur als er extra werken nodig zijn? Welke voorzorgen kunt u maar beter nemen?

Discussies bij meerwerken vermijden

Wat was er gebeurd? Een collega-aannemer deed verbouwingswerken aan een oudere woning. Tijdens de werken werd hij met heel wat problemen geconfronteerd waarbij enkele muren opnieuw gemetst moesten worden, een aantal leidingen vervangen moesten worden, enz. Allemaal zaken die niet voorzien konden worden toen uw collega het werk aannam. Uw collega telde de kosten van die extra werken (die hij niet had voorzien in zijn offerte) bij bij zijn factuur. De klant weigerde die factuur echter te betalen en betaalde enkel het bedrag dat in de offerte stond. Hoe kunt u zo’n discussie vermijden?

Gedetailleerde offerte. Maak in eerste instantie een gedetailleerde offerte. Geef daarin aan wat u precies van werken zal uitvoeren en wat de prijs daarvan is.

Tip. Hoe gedetailleerder uw offerte is, hoe eenvoudiger het wordt om aan te tonen dat de problemen waar u tijdens de werken mee geconfronteerd wordt niet vervat zitten in de prijs die u opmaakte voor de werken.

Let op! Is uw factuur te vaag, dan zou de klant weleens kunnen zeggen dat de ‘extra’ werken al vervat zaten in uw offerte en de prijs die u daarin opnam en dat als u beweert dat dit niet het geval is, u het bewijs daarvan moet leveren.

Welke voorzorgen nemen?

Waarschuw de bouwheer. Zeker bij een verbouwing is het aangewezen om de bouwheer op voorhand te waarschuwen en aan te geven dat het niet uit te sluiten valt dat er in de loop van de werken extra problemen zullen rijzen.

Uitdrukkelijk vermelden. Vermeld dat expliciet op uw offerte, zodat de klant later niet kan zeggen dat u hem niet verwittigde. U zou meteen kunnen aangeven van welke uitgangspunten u uitgaat bij het bepalen van de prijs van uw offerte (bv. “ wij gaan ervan uit dat alle elektrische en sanitaire leidingen zich nog in goede staat bevinden” ). U zou meteen ook al kunnen voorzien welke extra werken er riskeren te zijn en welke prijs u zal vragen als dat effectief het geval blijkt te zijn.

Meerwerken op papier. Stelt u tijdens de uitvoering van de werken vast dat er extra werken nodig zijn, dan neemt u maar beter eerst contact met de bouwheer. Leg die het probleem voor en geef aan welke extra werken nodig zijn.

Tip. Het veiligste is dan dat u met de klant een prijs overeenkomt voor de werken (eventueel tegen een uurtarief) en dat u die afspraak ook op papier zet en de klant deze voor akkoord laat ondertekenen.

Geen afspraak gemaakt, en dan? Heeft u geen schriftelijke afspraken gemaakt over meerwerken, dan hoeft u zich nog niet altijd zorgen te maken.

Tip 1. Er zijn nu eenmaal rechters die menen dat de regel dat meerwerken schriftelijk overeengekomen moeten worden, niet geldt als het gaat om een verbouwing maar enkel als er sprake is van een nieuwbouw.

Let op! Of de vraag tot het doen van meerwerken van u uitging dan wel de vraag kwam van de klant, is daarentegen niet relevant.

Tip 2. U kunt zich ook soms op de rechtspraak beroepen die meent dat als uw klant vaststelt dat u meerwerken uitvoerde en deze niet dadelijk reageert, hij geacht wordt die werken te aanvaarden.

Geef zeker bij een verbouwing in uw offerte duidelijk aan wat er allemaal bij de overeengekomen prijs is inbegrepen. Maak een voorbehoud voor extra werken die nodig riskeren te zijn en sluit indien mogelijk vóór u meerwerken aanvat, een bijkomende overeenkomst/voor akkoord ondertekende bestelbon met de klant.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878