Elektrische auto kopen in 2023: hoe zit dat fiscaal gezien?
Wijzigingen fiscale aftrek auto?
Nog niet aan de orde voor elektrische auto’s. Wat betreft de vergroening van de autofiscaliteit en de daarmee gepaard gaande gradueel dalende aftrekbaarheid van de autokosten, kunt u wat betreft elektrische auto’s gerust zijn. Daarvoor verandert er de komende jaren nog niets, lees: die kosten blijven voor 100% fiscaal aftrekbaar.
Pas vanaf 2027 gradueel minder aftrek. Inderdaad, pas voor een elektrische auto aangeschaft vanaf 1 januari 2027 zal de fiscale aftrekbaarheid ervan geleidelijk dalen, zoals hieronder blijkt:
Inkomstenjaar |
% aftrekbaarheid |
2026 |
100% |
2027 |
95% |
2028 |
90% |
2029 |
82,5% |
2030 |
75% |
2031 |
67,5% |
Tip. Het aftrekpercentage dat geldt op het ogenblik van de bestelling, blijft ‘levenslang’ geldig.
Voordeel alle aard elektrische auto
Geen CO2-uitstoot. Aangezien elektrische auto’s geen CO2 uitstoten, wordt er voor elektrische auto’s rekening gehouden met het forfaitair minimaal CO2 -percentage van 4%. Het VAA voor een elektrische auto is dus gelijk aan:
4% × (cataloguswaarde × ouderdomscorrectie(1)) × 6/7
|
- Ouderdomscorrectie: van 13 tot 24 maanden = 94%; van 25 tot 36 maanden = 88%; van 37 tot 48 maanden = 82%; van 49 tot 60 maanden = 76%; vanaf 61 maanden = 70%.
Let op! Voor kalenderjaar 2023 is het minimale VAA auto € 1.540 t.o.v. € 1.400 voor 2022.
Tip. Is de cataloguswaarde van uw nieuwe elektrische auto maximaal € 44.916,68 (inclusief btw), dan wordt u in 2023 belast op het minimale VAA van € 1.540 (= 4% × (€ 44.916,68 × 100%) × 6/7).
Thuis gratis elektriciteit ‘tanken’
Dan extra VAA? Als u de thuis ‘getankte’ elektriciteit terugbetaald krijgt van uw BV, stelt de minister dat dat in principe leidt tot een bijkomend VAA voor de privé- en woon-werkverplaatsingen, tenzij er voldaan is aan bepaalde voorwaarden!
Niet onder bepaalde voorwaarden. Zo moet: (1) de terugbetaling van de thuis ‘getankte’ elektriciteit opgenomen zijn in uw car policy; (2) de laadpaal voorzien zijn van een ‘specifiek communicatiesysteem’ dat doorgeeft aan de vennootschap hoeveel er verbruikt wordt; (3) uw BV de laadpaal ter beschikking stellen; en (4) de terugbetaling gebeuren op basis van de werkelijke kosten!
Tip. Dat specifiek communicatiesysteem is idealiter een homecharger of laadpaal, maar ook een tussenmeter is mogelijk, als het maar controleerbaar blijft dat de verbruikte elektriciteit dient om de auto op te laden (parl. vr. nr. 55024138C, 16.02.2022) .
Hoe bewijst u dat? Heeft u thuis een slimme laadpaal, dan bent u eigenlijk safe. De oplaadsessies voor uw auto worden dan nl. duidelijk geïdentificeerd en geregistreerd. Anders kunt u bv. een tussenteller plaatsen, zodat de laadsessies voor uw auto apart van uw huishoudelijke verbruik gemeten worden.
Ga naar uw online artikel en download onze rekentool VAA auto inkomstenjaar 2023.