Hoger VAA voor bedrijfswagen, ook voor u van belang?
Werknemer betaalt meer belasting
Omdat zgn. referentie-CO2-uitstoot stijgt. De hoogte van het VAA waarop de werknemer belast wordt, is immers afhankelijk van de catalogusprijs, de CO2 -uitstoot en de leeftijd van de auto. De CO2 -uitstoot wordt echter ook nog vergeleken met een referentie-uitstoot, waarvan het basispercentage 5,5% is. Voor elke gram CO2 meer stijgt het percentage met 0,1% (tot maximaal 18%) en voor elke gram minder dan de referentie-uitstoot daalt het percentage met 0,1% (tot minimaal 4%).
Referentie-uitstoot 2023 t.o.v. 2022? Voor inkomstenjaar 2023 is de referentie-uitstoot sterk gedaald ten opzichte van 2022. Daardoor stijgt het VAA auto in 2023 behoorlijk.
Behalve voor wie elektrisch rijdt. Voor volledig elektrische wagens (CO2 -uitstoot = 0 g/km) geldt immers een specifieke regeling. Voor die auto’s zal steeds het minimumpercentage van 4% als CO2 -percentage in de fiscale formule voor de berekening van het VAA gebruikt mogen worden. Concreet komt dat erop neer dat ze belast worden, ook nog in 2023, op het minimaal VAA. Er is wel een minimumbijdrage vastgelegd en die stijgt ook van € 1.400 naar € 1.540 in 2023.
Cijfervoorbeeld. Voor een Tesla met een cataloguswaarde van € 50.990 komt het VAA op € 1.748,23 per jaar. Dat wijzigt niet, omdat het boven het minimumbedrag zit en het percentage op 4% blijft. Voor een kleine dieselwagen daarentegen (cataloguswaarde van € 25.000, CO2 -uitstoot van 105 g/km, leeftijd < 1 jaar) € 25.000 × 8,5% × 6/7 × 100% = stijgt het VAA van € 1.821,43 tot € 1.992,86. Dat is een stijging van maar liefst 9,4%.
Tip. Dankzij de leeftijdscorrectie mag u het VAA met 6% per jaar verminderen, te rekenen vanaf het ogenblik waarop de auto 12 maanden ingeschreven is, en dat vijf jaar na elkaar (maximaal 30%). In dat geval compenseert de leeftijdscorrectie de verhoging echter niet volledig.
Gevolg als werkgever?
Aftrekpercentage wijzigt daardoor niet. Voor de zgn. gramformule die sinds 1 januari 2020 gebruikt wordt om het aftrekbare gedeelte van de autokosten te berekenen, is de CO2 -uitstoot wel van belang, maar die wordt niet vergeleken met de referentie-uitstoot! Dat percentage wijzigt dus niet.
Strikt genomen is er wél een kleine wijziging. Voordat u de aftrekbeperking toepast, mag u het VAA immers in mindering brengen (of de werknemer al dan niet een eigen bijdrage betaalt, speelt daarin geen rol). Dat het VAA hoger wordt, is dus zelfs dan (lichtjes) voordelig voor u.
Let op 1! Anderzijds is er ook een kleiner negatief gevolg. U betaalt immers ook nog een extra fiscale bijdrage van 17% op het VAA. Als u ook de tankkosten betaalt, gaat het zelfs om 40% en zal u uiteindelijk iets meer betalen dan voorheen.
Let op 2! Zoals we eerder al schreven, stijgt de CO2 -bijdrage voor de RSZ die u als werkgever moet betalen wél fors door een indexering vanaf 2023.
Let op 3! Voor nieuwe wagens is er een andere boosdoener! U heeft wellicht gemerkt dat de CO2 -uitstoot van de nieuwe wagens op fossiele brandstof enorm gestegen is. Dat komt doordat ze nog enkel volgens zgn. WLTP-normen gewaardeerd worden.
Ga naar uw online artikel en download onze rekentool voor de berekening van het VAA.