HANDELSPRAKTIJKEN - GETROUWHEIDSKAART - 17.01.2023

Korting geven aan trouwe horecabezoekers?

Als horecazaak overweegt u om te gaan werken met een getrouwheidskaart waardoor klanten die bv. tien keer langskomen, korting krijgen bij hun elfde bezoek. Is dit wel mogelijk? Met welke spelregels moet u daarbij dan rekening houden?

Getrouwheidskorting mogelijk?

Even schetsen. Een collega die een brasserie uitbaat in een naburige stad geeft aan elke klant een getrouwheidskaart waarop het bedrag dat besteed werd bij elk bezoek aan zijn zaak, genoteerd wordt en waarbij de klant bij het elfde bezoek 5% korting krijgt op alles wat hij betaalde tijdens de eerste tien bezoeken. Om de bezetting binnen uw zaak op te krikken, denkt u eraan een soortgelijk systeem in te voeren. Kan dat wel?

Wettelijk toegelaten. Op zich is er (in tegenstelling tot vroeger) nu geen wetgeving die het gebruik van zo’n getrouwheidskaart aan banden legt. U mag daar dus perfect mee gaan werken.

Tip. Er zijn ook niet echt grenzen aan de korting die u geeft (tenzij u ‘met verlies’ zou gaan werken). Zo kunt u perfect 2, 5 of zelfs 10% korting geven. Ook het aantal bezoeken dat moet plaatsvinden om van de korting te genieten (bv. 10 of 15) kunt u in principe zelf kiezen.

Let op! Weet wel dat er voor kortingsbonnen specifieke regels gelden.

Hoe concreet te werk gaan?

Vrije keuze. U kunt bij dit alles aan uw klant een klassieke ‘papieren’ getrouwheidskaart meegeven of die via een of ander softwarepakket aanmaken en zelf bijhouden.

Let op! U mag de eID-kaart van klanten niet zomaar inlezen om klantenkaarten aan te maken. Doet u dat toch en bewaart u dan te veel gegevens van de klant, dan loopt u het risico een boete te krijgen van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Beperk u dan ook tot het vragen van de gegevens die u echt nodig heeft om de doelstelling van de klantenkaart te kunnen nakomen.

Modaliteiten aangeven. Wilt u met zo’n systeem werken, dan is het belangrijk om de modaliteiten daarvan aan te geven. U kunt bv. perfect grenzen stellen aan het gebruik van de getrouwheidskaart. Zo kunt u bv. bepalen dat de kaart een bepaalde geldigheidsduur heeft (zo bv. maximaal twee jaar vanaf het eerste bezoek) en dat die dus enkel van toepassing is als er voldoende bezoeken aan uw zaak zijn binnen die periode van twee jaar. Heeft u meerdere horecazaken, dan kunt u ook bepalen dat de kaart enkel geldt in een van uw zaken. U zou al eveneens kunnen aangeven dat bv. het louter komen nuttigen van een drankje niet op de kaart geschreven wordt, dat bezoeken op zaterdagavond niet op de kaart ingeschreven worden, enz.

Tip. Vermeld alleszins dat de kaart strikt persoonlijk is en dat het niet toegelaten is bestedingen in uw zaak te laten noteren op andermans kaart.

Informatie geven. Werkt u met papieren kaarten, laat daar dan de voorwaarden en modaliteiten die eraan gekoppeld zijn op drukken. Geef er ook op aan wat de gegevens zijn van uw zaak (naam, adres en ondernemingsnummer). Vergeet ook niet de naam en het adres van de klant op de kaart te vermelden.

Tip. Werkt u met een ‘elektronische’ getrouwheidskaart die u bijhoudt in uw pc, kondig dan de voorwaarden van de getrouwheidskaart duidelijk aan in uw zaak of laat de klant bv. een document voor akkoord ondertekenen (en houdt dat bij!) waarin die voorwaarden staan. U vermijdt zo nadien discussies.

U kunt als horecazaak perfect werken met een getrouwheidskaart waarbij u korting geeft na een bepaald aantal bezoeken. Zorg er alleszins voor dat u de voorwaarden en beperkingen die aan de kaart gekoppeld zijn duidelijk aangeeft, zoals een beperkte geldigheidsduur.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878