RECHT - GEBREKKIGE LEVERING - 09.01.2023

“U heeft betaald, dus uw opmerkingen komen te laat”?

Een bouwheer laat u, nadat hij uw factuur heeft betaald weten toch niet helemaal tevreden te zijn van de door u uitgevoerde werken. Kunt u dan zeggen dat hij met zijn opmerkingen te laat komt? Welke contractuele afspraken kunt u daaromtrent maken?

Laattijd reclameren

Even schetsen. Als een klant opmerkingen wil maken bij de werken die u deed, dan moet hij dat – voor zover het gaat om zichtbare gebreken – ten laatste doen bij de zogenaamde oplevering van de werken. Bij de oplevering erkent de bouwheer dat het werk goed uitgevoerd werd cfr. de contractuele afspraken en volgens de regels van de kunst. Vanaf de oplevering begint ook de termijn van uw tienjarige aansprakelijkheid te lopen.

Aanvaarding bij oplevering. Maakt de bouwheer op dat moment geen opmerkingen, dan wordt hij geacht de werken te aanvaarden (ook al zijn die misschien niet volledig in orde). Doet uw klant dan nadien alsnog moeilijk, dan kunt u strikt genomen zeggen dat de werken door hem aanvaard zijn en dat u niets meer moet aanpassen.

Wat als er nadien gebreken opduiken? Gaat het om verborgen gebreken (die de bouwheer niet dadelijk kon vaststellen bij een eerste aandachtig onderzoek), dan geldt een andere regeling. Uw klant kan ook na de oplevering nog lichte verborgen gebreken inroepen. Hij moet dat doen binnen een redelijke termijn nadat hij het gebrek heeft vastgesteld. Gaat het om zware gebreken die de stabiliteit van het gebouw of een belangrijk deel daarvan aantasten, dan bent u als aannemer zelfs tien jaar aansprakelijk.

Stilzwijgende oplevering? Zeker als het gaat om kleinere werken, heeft er vaak niet echt een formele oplevering van de werken plaats. Weet dan dat zo’n oplevering ook stilzwijgend kan gebeuren. Alleen zal u als aannemer dan bij een discussie moeten aantonen dat er inderdaad een (stilzwijgende) oplevering plaatshad. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een stilzwijgende oplevering als de klant het werk, zonder enig voorbehoud te maken, in ontvangst nam of als hij uw factuur zonder voorbehoud betaalde, tenzij het gaat om een voorschotfactuur.

Tip. U zou ook kunnen zeggen dat er sprake is van een stilzwijgende aanvaarding als uw prestaties gedurende een langere tijd inhoudelijk niet betwist werden.

Kunt u anders overeenkomen?

Afspraken maken. U kunt in uw contract met een bouwheer (of in uw algemene voorwaarden) ook afspraken maken over wat precies als een stilzwijgende oplevering aanzien wordt. Een dergelijke afspraak is in principe ook geldig. Zet daar dus in dat de betaling door de klant of het voorbehoudsloos in ontvangst nemen van de werken een oplevering inhoudt.

Let op! Weet wel dat als de Wet Breyne van toepassing is, er specifieke regels gelden. Ook in het kader van de wetgeving rond overheidsopdrachten gelden er specifieke regels. Zo moet er bij de Wet Breyne een voorlopige en een definitieve oplevering zijn en moet daar minstens een jaar tussen zitten.

Discussies vermijden. Gaat het om ‘belangrijkere’ werken, dan kunt u maar beter alle discussies vermijden door een formele oplevering te doen.

Tip. Zorg er dan voor dat u over een proces-verbaal van oplevering beschikt, waarbij u samen met de bouwheer (en de architect als er een is), een verslag van de oplevering opstelt en dat beiden ondertekenen.

Betaalt uw klant uw facturen zonder voorbehoud, dan kunt u vaak zeggen dat dit een stilzwijgende oplevering inhoudt. U kunt dit zelfs expliciet voorzien in de aannemingsovereenkomst of in u door de klant aanvaarde algemene voorwaarden.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878