Wat bent u met de Meta Business Suite?
Als ondernemer bent u wellicht actief op meerdere socialemediakanalen. Met Meta Business Suite ( https://business.facebook.com - voorheen Facebook Business Manager) heeft u één centrale plek van waaruit u Facebook en Instagram kunt beheren en opvolgen. Hierna volgt een overzicht van vier belangrijke onderdelen in de linkermenubalk.
Postvak IN
Postvak IN verzamelt onder andere alle chatberichten die u ontvangt via Facebook Messenger en Instagram Direct. U kunt ze daar dan ook meteen beantwoorden. Tip. Op basis van trefwoorden kunt u zelfs automatische reacties instellen (klik daarvoor bovenaan op Automatiseringen ). In Postvak IN vindt u ook alle reacties op uw Facebook- en Instagram-posts en ook hierop kunt u rechtstreeks reageren. Het valt op dat alles hier veel overzichtelijker weergegeven wordt dan vroeger.
Handig is ook dat u mensen - bijv. belangrijke klanten - kunt labelen, zodat ze meteen in het oog springen. Maar ook de zoek-, sorteer- en filterfuncties laten u makkelijk bepaalde personen of berichten terugvinden. Details en privénotities aan klanten toevoegen kan trouwens ook.
Berichten en verhalen
Meta Business Suite laat u ook posts uitwerken en plaatsen op uw Facebook- en Instagram-profielen (afzonderlijk of samen). Let op.  Houd er wel rekening mee dat bijv. een link delen wel kan op Facebook, maar niet op Instagram.
Hoe doet u dat? Klik op Berichten en verhalen en gebruik daarna de blauwe Berichten maken -knop. Via Plaatsen in geeft u aan waar de gemaakte content dient te verschijnen. Tijdens het opstellen van een post ziet u aan de rechterkant het resultaat in realtime. De icoontjes bovenaan laten u switchen tussen de desktop- en mobiele weergave. Ook hier is alles logischer en intuĂŻtiever dan in het verleden. Tip. Â Via Planningsopties krijgt u de keuze tussen een onmiddellijke plaatsing van uw bericht ofwel het inplannen op een later moment. In Berichten en verhalen vindt u steeds een overzicht van al uw geplaatste en ingeplande posts terug.
Advertenties
Meta Business Suite laat u ook betaalde advertenties opstellen, beheren en opvolgen (via Advertenties , Advertentie maken ). Er zijn drie basisopties:
- automatische advertenties die in de loop van de tijd veranderen om betere resultaten te behalen;
- advertenties met een specifiek doel (bijv. meer leads genereren of meer websitebezoekers genereren); en
- advertenties om reeds bestaande inhoud promoten.
U bepaalt zelf de details (bereik, looptijd, budget, etc.) - deze verschillen naargelang het gekozen advertentietype.
Via Alle advertenties vindt u een samenvatting van uw geplaatste en ingeplande advertenties en voor elke advertentie kunt u de afzonderlijke resultaten in detail bekijken.
Statistieken
In de verschillende onderdelen van Meta Business Suite kunt u bijv. de prestaties per bericht of per advertentie zien, maar er is ook een aparte Statistieken -afdeling die een overzicht geeft voor alles op uw Facebook- en Instagram-profielen. Ook deze informatie is naar onze mening veel beter gestructureerd en toegankelijker dan in het verleden.