BEDRIJFSWAGEN - VARIA - 15.03.2023

Ongeval met de bedrijfswagen: wie betaalt de rekening?

Stel, een werknemer rijdt de bedrijfswagen of -camionette ‘total loss’. Kunt u hem dan vragen om de schade te vergoeden? Het arbeidshof sprak zich onlangs uit over die vraag.

Ongeval tijdens uitvoering van de functie. Gebeurt er een ongeval tijdens de werkuren wanneer de werknemer bv. op weg is naar een klant, dan kunt u aan hem enkel een schadevergoeding vragen in geval van een zware fout, bedrog of een herhaalde lichte fout van de werknemer. Het kan dus niet voor schade die het gevolg is van een ‘gewone’ fout van uw werknemer.

Tip. Anders is het met de strafsanctie, bv. de boete, waarvoor de werknemer wel zelf moet instaan.

Ongeval buiten uitvoering van de functie. Als uw werknemer het verkeersongeval veroorzaakt buiten de uitvoering van zijn functie (bv. tijdens het weekend), speelt die aansprakelijkheidsbeperking niet. In dat geval kunt u van uw werknemer een schadevergoeding vragen als hij een fout gemaakt heeft. Of de fout zwaar, licht of herhaald is, maakt in dat geval niet uit.

Wat was er gebeurd?

Ongeval na overdreven snelheid. Een taxichauffeur reed ’s nachts tijdens de uitvoering van zijn functie meer dan 50 km per uur sneller dan toegelaten en reed daarbij een aantal everzwijnen aan. Volgens zijn werkgever was er sprake van een zware fout en moest de chauffeur dus opdraaien voor de schade aan de wagen. De chauffeur betwistte dat.

Wat besliste het arbeidshof?

Zware fout. Het arbeidshof beschouwde het verkeersongeval als gevolg van overdreven snelheid in dit geval wel degelijk als een zware fout van de werknemer. Dat was volgens het arbeidshof het geval, omdat de feiten zich ’s nachts voordeden op een onverlichte en donkere weg en de werknemer in kwestie een professionele chauffeur was wiens taak bestond uit het vervoeren van passagiers.

Criteria voor de zware fout. Het arbeidshof verduidelijkte daarbij dat het niet uitmaakt dat de fout niet opzettelijk gemaakt werd en of er veel of weinig schade veroorzaakt werd. Ook het feit dat de werknemer wegens dat ongeval niet ontslagen werd om een dringende reden, betekent volgens het arbeidshof niet dat er geen sprake kan zijn van een zware fout.

Wat kunt u ervan leren?

Tijdstip ongeval. Als u uw werknemer die een verkeersongeval veroorzaakt met zijn bedrijfswagen wil laten opdraaien voor de schade, moet u eerst nagaan of het ongeval veroorzaakt werd tijdens of buiten de uitvoering van de functie van de werknemer. Indien het verkeersongeval veroorzaakt werd tijdens de uitvoering van zijn functie, kunt u uw werknemer maar voor de schade laten opdraaien indien er sprake is van een zware fout, bedrog of een herhaalde lichte fout.

Zware fout. Of er effectief sprake is van een zware fout van de werknemer moet geval per geval beoordeeld worden. Er moet sprake zijn van een fout die zodanig grof en extreem is dat ze niet ‘verschoonbaar’ is. Verkeersovertredingen van de werknemer worden in de rechtspraak doorgaans niet als een zware fout beschouwd, maar al naargelang van de concrete omstandigheden (bv. functie van de werknemer, tijdstip, ernst van de overtreding, enz.) kan dat dus toch het geval zijn.

Arbh. Antwerpen, afd. Hasselt, 09.11.2022.

De uitspraak is pro de werkgever.

Indien uw werknemer tijdens de uitvoering van zijn functie een verkeersongeval veroorzaakt met een bedrijfsvoertuig, kunt u hem maar voor de schade laten opdraaien als er sprake is van een zware fout. Hoewel verkeersovertredingen doorgaans niet als een zware fout beschouwd worden, kan dat onder bepaalde omstandigheden toch het geval zijn, zo bleek uit een recente uitspraak van het arbeidshof.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878