AFTREKBARE KOSTEN - AFSCHRIJVINGEN - 07.03.2023

Uw aankoop afschrijven of in één keer in kosten nemen?

Wanneer u iets aankoopt met uw eenmanszaak, moet u zich steeds afvragen of uw boekhouder dat moet verwerken als een eenmalige kost, dan wel gespreid in aftrek moet brengen via afschrijving. Wat is het verschil en wat is het meest interessant?

Verschil tussen kost en investering

Toch duidelijk? Vaak wel. Koopt u een nieuwe auto of een gebouw aan, dan is dat overduidelijk een investering die u gespreid over de afschrijvingstermijn kunt aftrekken van uw belastbare winst. Maar wat met kleinere uitgaven zoals een nieuwe computer of ander kantoormateriaal?

Hoe te bepalen? Per aankoop moet u zich eigenlijk de vraag stellen wat de economische levensduur ervan is. Is dat meer dan één jaar, dan gaat het in principe om een investering en moet u afschrijven. Vaak kan het bedrag van de aankoop een indicatie zijn, maar niet altijd. Zo kunt u een nieuwe printer mogelijk al kopen voor € 300 en die toch als investering verwerken, terwijl een nieuw computeronderdeel misschien wel duurder is dan die nieuwe printer, maar toch in kost te nemen is.

Let op! Koopt u een nieuw onderdeel om een reeds eerder gedane investering te herstellen, dan zijn dat eigenlijk herstellingskosten of onderhoudskosten. Die mag u wel in één keer aftrekken en hoeft u niet mee af te schrijven.

Twijfelt u toch nog? Bespreek het dan zeker met uw boekhouder en houd er rekening mee dat de fiscus bij een latere controle anders kan beslissen.

Wat is nu fiscaal gezien het meest interessant?

Een keer minder belastingen. Bij een eenmalige aftrek kunt u in het jaar van aankoop het volledige bedrag aftrekken van uw belastbare winst, en op die manier realiseert u meteen in het eerste jaar een grote besparing op uw personenbelasting. Wordt de uitgave geboekt als investering, dan is de aftrek dat eerste jaar veel beperkter.

Of gespreid meerdere aftrekken. De aftrek tijdens het eerste jaar mag dan wel beperkt zijn tot één afschrijvingstermijn, u geniet de komende jaren ook nog wel een kostenaftrek, zonder dat u daarvoor nog een nieuwe uitgave moet doen. De totale uitgave komt dus op die manier ook wel volledig in kosten, alleen trager en gespreid over de levensduur via afschrijvingen.

Investeringsaftrek! Een niet te verwaarlozen voordeel wanneer u de uitgave als investering verwerkt. Als het gaat om een nieuwe investering, heeft u immers in principe ook recht op de investeringsaftrek. Die bedraagt sinds dit jaar weer standaard 8%, al zijn er voor bepaalde investeringen hogere tarieven van toepassing.

Let op! Om recht te hebben op de investeringsaftrek moet uw investering in nieuwe staat verkregen zijn, over minstens drie jaar afgeschreven worden én in België gebruikt worden uitsluitend voor de uitoefening van uw beroep. Een investering die u dus zowel privé als zakelijk gebruikt, komt niet in aanmerking, evenmin een tweedehandsaankoop. Ook uw nieuwe auto is uitgesloten, tenzij het een nieuwe lichte vracht (denk dan aan uw camionet) betreft.

Degressief afschrijven? Door degressief af te schrijven, kunt u zo de eerste jaren meer afschrijven en dus een snellere belastingbesparing realiseren. Wanneer u daarvoor kiest, moet u wel een speciaal daarvoor voorzien formulier bij de aangifte voegen.

Bedraagt de economische levensduur van uw aankoop meer dan één jaar, dan is dat in principe een investering die u beperkt in de tijd moet afschrijven. Dat is echter niet voor al uw aankopen even duidelijk. Het voordeel van een aankoop direct in kosten te boeken, is de grote eenmalige belastingbesparing. Voor investeringen wordt het belastingbesparende effect verdeeld over een aantal jaren.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878