RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 15.03.2023

Uw garagist kan niet tijdig leveren!?

U bestelde een tijd geleden een bedrijfsvoertuig of een auto die u privé wilt gebruiken. Uw garagist laat weten dat de levering vertraging oploopt. Wat dan?

Afspraken maken. Wilt u het bedrijfsvoertuig snel hebben, dan is het van belang om bij de aankoop duidelijke afspraken te maken. Laat op de bestelbon de leveringstermijn of de uiterlijke leveringsdatum vermelden.

Tip.  Laat vermelden wat de gevolgen zijn van de niet-tijdige levering, zoals dat u dan het recht heeft om de aankoop te ontbinden ten laste van de verkoper en/of dat u recht heeft op een schadevergoeding.

Let op! De garagist zal op zijn beurt mogelijk in zijn contract voorzien dat de afgesproken leveringstermijn louter indicatief is en dat de niet-naleving ervan geen aanleiding geeft tot de ontbinding van de overeenkomst of een schadevergoeding.

Geen afspraken, en dan? Dan moet de verkoper het voertuig leveren binnen ‘een redelijke termijn’. Wat daarbij redelijk is, hangt onder meer af van de aard van het voertuig en de marktsituatie rond bv. de beschikbaarheid van materialen. Bij een discussie beslist de rechter.

Let op! Sprak u niets af over de gevolgen van een te late levering, dan kunt u de verkoper in gebreke stellen om alsnog tot levering over te gaan. Geef hem daarvoor nog een termijn. Leeft de verkoper ook die termijn niet na, dan zou u de ontbinding van de overeenkomst en/of een schadevergoeding kunnen vragen.

Hoe? Wilt u zo’n ontbinding vragen, dan moet u in principe de zaak aanhangig maken bij de rechtbank. Soms kunt u ook zelf de ontbinding van de overeenkomst vaststellen. Doe dat niet zonder eerst professioneel advies te hebben ingewonnen.

Niet voor uw zaak gekocht? Dan geldt er een specifieke wettelijke regeling die ‘dwingend’ is. Uw garagist kan dus geen andere afspraken met u maken. Bij een dergelijke aankoop moet de verkoopovereenkomst de uiterste datum en de plaats van levering van het voertuig vermelden.

Tip.  U kunt ook laten vermelden dat die leveringsdatum voor u essentieel is. Als die vermelding op de bestelbon staat, dan kunt u de overeenkomst dadelijk beëindigen als de leveringstermijn niet gehaald wordt.

Let op! Staat er geen dergelijke bepaling in het contract, dan heeft de verkoper het recht om een nieuwe leveringstermijn voor te stellen. Haalt de verkoper die termijn niet, dan kunt u de overeenkomst beëindigen.

Als u snel een bedrijfsvoertuig nodig heeft, spreekt u het best een leveringstermijn af en wat de gevolgen zijn als de verkoper de termijn niet naleeft. Koopt u privé, laat dan in het contract opnemen dat de leveringstermijn essentieel is voor u.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878