HANDELSPRAKTIJKEN - GARANTIE - 15.03.2023

Uw klant te laat om garantie voor een herstelling te vragen?

Een klant vraagt u om een product dat hij bij u kocht onder garantie te herstellen. Hoelang geldt die garantie nu alweer? Wanneer kunt u zeggen dat hij te laat is met die vraag en de garantie niet meer geldt? En hoe zit dat als u meer garantie gaf dan de wettelijke?

Herstellen onder garantie?

Even schetsen. Als een consument bij u goederen koopt, dan moet u die twee jaar garantie geven. Die regel is intussen wel duidelijk. Komt de klant na die twee jaar bij u aankloppen omdat er een defect is aan het product dat hij kocht, dan hoeft u geen garantie meer te geven.

Tip 1. U kunt natuurlijk nog altijd wel om commerciële redenen iets anders beslissen. Denk daarbij bv. maar aan een zeer goede klant die enkele weken nadat de twee jaar is verstreken, vaststelt dat wat hij bij u kocht stuk is. Weet wel dat de kans dan niet onbestaande is dat u zelf voor die garantie opdraait en u die op uw beurt niet kunt laten vergoeden door uw leverancier.

Tip 2. Los van die twee jaar die in principe speelt bij het bepalen van de garantietermijn zijn er echter soms nog andere termijnen waarop u zich kunt beroepen om te zeggen dat u aan de klant toch geen garantie moet geven.

Wat zijn uw mogelijkheden?

Uw klant wachtte te lang om te melden. Dat kan soms een eerste argument zijn om toch onder de garantie uit te kunnen. De klant moet nu eenmaal zodra hij het gebrek vaststelde, dat binnen de drie maanden aan u melden. Doet hij dat niet, dan moet u geen garantie meer geven, ook al zit de klant met zijn melding nog binnen de termijn van twee jaar.

Let op 1! Bij een discussie zal u wel moeten kunnen bewijzen dat de klant die termijn van drie maanden om het gebrek bij u aan te kaarten liet verstrijken.

Let op 2! Voor goederen die u verkocht onder de oude wetgeving (die gold voor verkopen tot en met 31 mei 2022) speelt die ‘meldingstermijn’ enkel als u dat zo had voorzien in het contract dat u met de klant sloot of in uw algemene voorwaarden die door de klant ook waren aanvaard.

Tip.  U kunt een langere termijn geven aan de klant om melding te maken van het gebrek. Een kortere termijn overeenkomen is integendeel niet mogelijk. Het geven van een langere termijn kan bv. aan de orde zijn om commerciële redenen.

Verjaring. Heeft u een discussie met de klant of u al dan niet garantie moet geven, dan bestaat de kans dat die uiteindelijk naar de rechtbank stapt. Ook daarvoor speelt een duidelijke termijn. Meer bepaald moet de klant zijn vordering voor de rechtbank instellen binnen het jaar na de ontdekking van het gebrek.

Tip.  Doet hij dat niet, dan is hij te laat en zal hij geen garantie meer kunnen vragen en zal zijn vordering voor de rechtbank afgewezen worden.

Let op! Dateert de verkoop van vóór 1 juni 2022, dan kan die verjaringstermijn niet verstrijken binnen de eerste twee jaar na de levering.

Commerciële garantie. Geeft u aan de klant meer garantie dan wat u wettelijk moet geven, dan kunt u zelf regels stellen van hoelang de extra garantie die u geeft loopt. U kunt bv. ook bepaalde gebreken uitsluiten van de extra garantie.

Tip.  U kunt meteen ook bepalen binnen welke termijn de klant een gebrek moet melden en wanneer hij ten laatste naar de rechtbank moet stappen. Een dergelijke beperking die u aanbrengt is perfect geldig. Zorg er daarbij wel voor dat die grenzen klaar en duidelijk zijn.

U hoeft geen garantie te geven als een klant een gebrek niet binnen de drie maanden na de ontdekking aan u meldt. Heeft u een discussie over de garantie, dan moet de klant binnen het jaar na de ontdekking van het gebrek de zaak aanhangig maken bij de rechtbank.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878