VERZEKERINGEN - AUTO - 24.04.2023

Auto-ongeval met een buitenlander, hoe wordt dat geregeld?

Een van uw collega’s raakte in Mechelen betrokken in een verkeersongeval met een auto met Duitse nummerplaat. Uw collega zijn auto was beschadigd en hij vroeg zich af hoe de schade geregeld zou worden en hoelang dat zou duren...

Een internationale regeling

Algemene regel. Een ongeval met een buitenlander in ons land wordt geregeld volgens een van de grondregels uit het zgn. internationaal privaatrecht. Dat zegt dat een verkeersongeval de regels volgt van het nationaal recht van het land waar het ongeval zich voorgedaan heeft, in dit geval dus België. Natuurlijk is het niet evident dat de buitenlandse verzekeraar de Belgische wetgeving kent.

De praktijk. Om het een en ander vlot te laten verlopen, werd er internationaal afgesproken (Europese richtlijn 2000/26/EG) dat een schadelijder zich kan wenden tot een schaderegelingsbureau in zijn eigen land dat optreedt voor de buitenlandse verzekeraar. Er moet dus niet rechtstreeks onderhandeld worden met de buitenlandse maatschappij.

Schadevergoeding verkrijgen

Niet altijd evident? Hoe dan ook is een schadevergoeding krijgen van een verzekeraar niet altijd gemakkelijk, en al zeker niet als die verzekeraar buitenlands is. Gelukkig is er die Europese richtlijn (2000/26/EG) , ingeschreven in artikel 13 en 14 van de Belgische Wet op de motorrijtuigenverzekering (WAM). Op basis daarvan heeft u toch een aantal zekerheden wanneer u in België of elders in Europa een ongeval heeft met een voertuig dat in het buitenland ingeschreven en verzekerd is. Eens kijken hoe dat zit in drie mogelijke situaties...

Aansprakelijkheid en schade wordt niet betwist. In het eerste scenario is het voor alle partijen duidelijk dat u niet in de fout gegaan bent en dus ook niet aansprakelijk bent. Verder is de schade duidelijk, becijferd én ook die wordt niet betwist.

Drie maanden tijd voor tegenpartij. Inderdaad, de verzekeraar is in dat geval verplicht om binnen de drie maanden na de indiening van de schadeclaim een voorstel tot schadevergoeding voor te leggen. Dat voorstel moet met redenen omkleed zijn, lees: u moet uitleg krijgen van het hoe en waarom van het voorstel tot vergoeding. De schadevergoeding moet slaan op alle lichamelijke en stoffelijke schade van iedereen die géén bestuurder is van een motorvoertuig.

Schade is nog niet begroot. Ook in een tweede scenario waarbij de aansprakelijkheid niet betwist wordt, maar de schade (nog) niet begroot werd, moet de verzekeraar binnen diezelfde termijn van drie maanden een voorstel voorleggen, maar dan wel in de vorm van een voorschot op de definitieve regeling.

Soms recht op extra schadevergoeding. Is de verzekeraar in een van deze twee scenario’s nalatig, dan is er een bijkomende schadevergoeding, boven op de gewone vergoeding, verschuldigd, gelijk aan de wettelijke interestvoet toe te passen op de schadevergoeding.

Tip 1. Die ‘boete’ is ook verschuldigd als de verzekeraar de schadevergoeding en/of het voorschot niet betaald heeft binnen een termijn van 30 dagen.

Tip 2. Als de verzekeraar een onrealistisch laag voorschot voorstelt, is diezelfde sanctie ook van toepassing.

Aansprakelijkheid en/of de schade wél betwist. Ook in dat geval moet de verzekeraar binnen de drie maanden na de indiening van de schadeclaim reageren. Doet hij dat niet, dan moet de verzekeraar van rechtswege een forfaitair bedrag van € 250 per dag betalen, tot het ogenblik dat een antwoord op de schadeclaim of een gemotiveerd voorstel afgeleverd wordt aan het slachtoffer.

Bij een verkeersongeval met een buitenlands voertuig moet u in beginsel binnen de drie maanden een reactie van de verzekeraar van de tegenpartij krijgen. Gebeurt dan niet, dan heeft u recht op een vergoeding gelijk aan de wettelijke interest, of in het voorkomende geval zelfs op € 250 per nalatige dag.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878