RECHT - SLECHTE BETALERS - 12.04.2023

Niet-betwiste facturen innen via de rechtbank of de gerechtsdeurwaarder?

Als een professionele klant een factuur niet betaalt, kunt u die soms ook innen via een gerechtsdeurwaarder. Wanneer kan dat precies en wat zijn de voor- en nadelen van die procedure ten opzichte van een dagvaarding via de rechtbank?

Een deurwaarder inschakelen

Wanneer mogelijk? Indien een klant-ondernemer uw factuur niet betaalt, moet u niet noodzakelijk langs de rechtbank passeren om die te kunnen vorderen. Dat kan nl. soms ook via een zgn. IOS-procedure (invordering van onbetwiste schuldvorderingen).

Wel strikte voorwaarden. Zo moet het gaan om een schuldvordering op uw klant die voortvloeit uit een contractuele verbintenis die een geldsom tot voorwerp heeft, bv. een vervallen factuur. De in te vorderen schuld moet ook een onbetwist karakter hebben, lees: de factuur werd niet geprotesteerd.

Ook eerst via uw advocaat passeren. Uw advocaat zal nl. nakijken of de voorwaarden om de zgn. IOS-procedure te volgen allemaal vervuld zijn. Als dat zo is, zal hij vervolgens een gerechtsdeurwaarder verzoeken om de procedure te starten.

Wat doet de deurwaarder dan concreet? Die zal eerst nog een laatste keer een aanmaning sturen aan uw klant. Heeft uw klant een maand later de ingevorderde schuld niet betaald of betwist en werd er ook geen afbetalingsplan overeengekomen, dan stelt de gerechtsdeurwaarder een proces-verbaal van niet-betwisting op. Dat proces-verbaal heeft dezelfde waarde als een vonnis.

Waarom niet via de rechtbank?

Deurwaarder is goedkoper, sneller en efficiënt. Dat zijn inderdaad de voordelen. Het inschakelen van een deurwaarder om een onbetwiste vordering te innen, is vaak goedkoper en sneller dan een klassieke procedure voor de rechtbank. Zo moet u bv. voor een factuur van € 10.000 rekenen op een kostprijs van ongeveer € 250. Bovendien is zo’n procedure vaak ook behoorlijk efficiënt. In heel wat gevallen zal u op zowat twee maanden tijd uiteindelijk ook uw geld zien.

Toch ook nadelen. Als uw klant aan de deurwaarder laat weten dat hij de factuur toch betwist, moet u alsnog een procedure voor de rechtbank opstarten. In dat geval bent u dus uiteindelijk nog langer onderweg en moet u de kosten van een procedure voor de rechtbank toch nog doen. Bovendien kunt u bij een IOS-procedure minder hoge vergoedingen vragen van de slechtbetalende klant dan via een procedure voor de rechtbank.

Let op!  Bij een invordering via een IOS-procedure mogen de interesten en de forfaitaire schadevergoedingen wegens laattijdige betaling maximaal 10% van de hoofdsom van de in te vorderen geldschuld bedragen. U kunt ook geen rechtsplegingsvergoeding vragen.

Kiest u zelf via welke weg u gaat?

Vrije keuze. De wet verplicht u niet om de ene of de andere weg te kiezen. Het staat u dus volledig vrij om te werken via de zgn. IOS-procedure dan wel via een procedure voor de rechtbank.

Tip 1. Kiest u voor een procedure voor de rechtbank, dan kan uw klant ook niet zomaar zeggen dat u zelf hoe dan ook de meerkost van die procedure (bv. de dagvaardingskosten) op u moet nemen.

Tip 2. Overleg dan ook met uw advocaat wat in het concrete geval de meest aangewezen weg is om de vordering op uw klant te innen.

Ga naar uw online artikel voor meer informatie over het innen van onbetwiste facturen via de deurwaarder.

Een openstaande factuur die door uw klant-ondernemer niet betwist wordt, kunt u zowel via de rechtbank als via een gerechtsdeurwaarder (zgn. IOS-procedure) innen. Uw factuur via een deurwaarder innen is meestal goedkoper, sneller en efficiënter, maar de interesten en schadevergoeding wegens laattijdige betaling zijn dan wel beperkt.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878