AANSPRAKELIJKHEID - VARIA - 31.05.2023

Hoofdaannemer is aansprakelijk voor onderaannemer

De bouwheer beklaagt zich over werken die uw onderaannemer bij hem uitvoerde en weigert uw factuur te betalen of vraagt u om garantie. Kunt u hem ‘doorverwijzen’ naar uw onderaannemer? Wat moet u in zo’n geval doen?

Schade door onderaannemer

Uw collega had het voor. Een collega-aannemer schakelde bij een verbouwingsproject een onderaannemer in voor het sanitair en de verwarming. Enkele maanden na de oplevering en betaling kwam de klant zijn beklag doen bij uw collega, omdat er heel wat problemen waren met de werken die de onderaannemer deed.

Volgens de klant was het uw collega die het maar met hem moest oplossen, aangezien hij enkel met hem een contract had. Maar is dat wel zo?

De hoofdaannemer is verantwoordelijk. Schakelt u voor een werf een onderaannemer in, dan bent u tegenover de bouwheer verantwoordelijk voor diens werk. U bent nu eenmaal inderdaad de contractspartij van uw bouwheer (en uw onderaannemer is dat niet).

De klant kan dan ook als de werken van de onderaannemer niet degelijk zijn of gebreken vertonen, weigeren om uw factuur te betalen of eisen dat u de gebreken onder garantie herstelt.

Tip. De bouwheer kan de onderaannemer ook niet zomaar rechtstreeks aansprakelijk stellen.

Tenzij bij extra werken. Iets anders is het als de bouwheer rechtstreeks aan uw onderaannemer een aantal extra werken zou hebben gevraagd en hij daarvoor met uw onderaannemer rechtstreeks afrekende. Als daar dan problemen mee zijn, moet hij zich wel tot de onderaannemer richten.

Onderaannemer betrekken

Onderaannemer t.a.v. u aansprakelijk. Aangezien de onderaannemer u als hoofdaannemer gecontracteerd heeft, is hij wel t.a.v. u aansprakelijk voor eventuele fouten bij zijn uitgevoerde werk. U kunt de onderaannemer dus vragen dat die op zijn kosten de zaken gaat oplossen of dat die u vergoedt voor de kosten die u heeft door het probleem zelf op te lossen.

Hoe te werk gaan? Om alle discussies te vermijden, neemt u het best dadelijk contact op met uw onderaannemer zodra de bouwheer zijn beklag bij u komt doen.

Bewijs dat u contact nam. Zorg ook dat u een bewijs heeft dat u de onderaannemer verwittigde. Doet u dat louter mondeling, dan zal u zo’n bewijs niet hebben. Een e-mail, sms of WhatsApp-bericht kan wel volstaan als de onderaannemer daarop antwoordde (u heeft dan een bewijs van ontvangst). Het veiligste is natuurlijk om een aangetekende brief te sturen.

Afspraak met bouwheer. Komt u tot een regeling met de bouwheer (u geeft die bv. een korting op uw factuur, betaalt die een vergoeding of mag een andere onderaannemer langssturen) betrek daar dan de onderaannemer bij en laat deze (weerom schriftelijk) bevestigen dat hij u op zijn beurt zal vergoeden.

Naar de rechtbank? Komt het tot een procedure voor de rechtbank tussen u en de bouwheer, overweeg dan met uw advocaat de onderaannemer mee te dagvaarden in wat men noemt ‘tussenkomst en vrijwaring’. Doe dat ook dadelijk.

Wacht niet te lang! Wacht u te lang om de onderaannemer te betrekken, dan zou die weleens kunnen zeggen dat hij helemaal niet gebonden is door wat u afsprak met de bouwheer of dat hij niet gebonden is door de uitkomst van uw proces met de bouwheer.

Ten aanzien van de bouwheer bent u aansprakelijk voor fouten van de onderaannemer. U kunt zich op uw beurt wel richten tot de onderaannemer en vragen dat hij u vrijwaart voor de schade. Doe dat wel dadelijk zodra u weet heeft van de klacht van de bouwheer en betrek de onderaannemer bij elke regeling of procedure.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878