ORDE - ATTESTEN - 02.05.2023

Op welke manieren kunt u een ziekteattest ondertekenen?

Aan de Orde der Artsen werd gevraagd of een werkgever een ziekteattest moet aanvaarden dat niet of slechts met een ‘gewone’ elektronische handtekening ondertekend is. Welk advies heeft de Nationale Raad daarover gegeven op 25.02.2023? In het kader van bv. teleconsultaties moet u immers weten wat mag en niet mag...

Drie soorten van e-handtekening

Naast de handgeschreven handtekening , waarbij u handgeschreven een document ondertekent, zijn er ook nog drie vormen om elektronisch een document te ondertekenen. Die drie vormen onderscheiden zich van elkaar op het vlak van hun garanties inzake veiligheid, traceerbaarheid en authenticiteit.

De gewone elektronische handtekening is de meest eenvoudige vorm en biedt geen garanties voor authenticiteit van de handtekening of de integriteit van het ondertekende document. Het belangrijkste voorbeeld is het plakken van een vooraf ingescande handgeschreven handtekening in een pdf- of Word-bestand op uw computer.

De geavanceerde elektronische handtekening is op unieke wijze verbonden aan de ondertekenaar en kan deze uniek identificeren en traceren, bv. met een klik op een knop om te tekenen in een informatiesysteem via authenticatie (bv. gebruikersnaam en paswoord) in combinatie met zgn. audit trails.

De gekwalificeerde elektronische handtekening biedt de meeste garanties en wordt aangemaakt op basis van een gekwalificeerd certificaat, bv. de ondertekening via eID of via de itsme-applicatie.

Niet ondertekend = niet geldig

Dat is het eerste waar de Nationale Raad in zijn nieuw advies op wijst (advies a170005, 25.02.2023) : medische documenten, opgesteld door een arts, vereisen steeds een handtekening. Niet-ondertekende documenten zijn in de regel ongeldig. Tijdens de COVID-19-crisis werden, wegens de overmachtssituatie, tijdelijk uitzonderingen gemaakt op de handtekenverplichting van verschillende soorten getuigschriften. Die uitzonderingen gelden nu echter niet meer.

Wel ondertekend = altijd geldig

Dat is het tweede waar de Nationale Raad op wijst: juridisch gezien is elke soort handtekening rechtsgeldig (art. 25 e-IDAS-verordening) . De wet legt ook geen verplichting op om een bepaalde soort handtekening te gebruiken op medische documenten.

Deontologisch wordt 1 vorm afgeraden

Dat is het derde punt waar de Nationale Raad op wijst: deontologisch gezien is het aangewezen om ofwel handgeschreven te ondertekenen, ofwel als u het elektronisch doet, dat aan de hand van een geavanceerde of gekwalificeerde elektronische handtekening te doen. De arts moet nl. “in de mate van het mogelijke vermijden om gebruik te maken van de gewone elektronische handtekening, omdat deze soort handtekening geen zekerheid biedt omtrent de identiteit van de ondertekenaar en de integriteit van het document” .

Wat met een ingescand attest?

Stel, u ondertekent een ziekteattest, scant het vervolgens in en mailt het (naar de patiënt). Onder welke hypothese vallen we dan? Daarover heeft de Nationale Raad zich niet met zoveel woorden uitgesproken in zijn advies, maar juridisch gezien is er dan gewoon sprake van een handgeschreven handtekening (die altijd geldig is). De werkgever van de patiënt moet deze werkwijze dus aanvaarden.

De Nationale Raad van de Orde raadt artsen aan om de gewone elektronische handtekening te vermijden. Een attest fysiek ondertekenen en vervolgens inscannen kan echter wél, want dat wordt gelijkgesteld met een handgeschreven handtekening. Niet ondertekenen is niet langer toegestaan nu de COVID-19-crisis voorbij is.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878