SLECHTE BETALERS - NALATIGHEIDSINTERESTEN - 08.05.2023

Weldra betere bescherming voor particuliere slechte betalers

Als een particuliere klant uw factuur niet op tijd betaalt, gelden er binnenkort striktere regels voor de interesten en de schadevergoeding die u kunt vragen! Wat houdt de nieuwe wet precies in en vanaf wanneer is die van toepassing?

Bescherming particuliere klanten

Goedkeuring nieuwe regels. Op 27 april 2023 werd een wetsontwerp goedgekeurd dat de vergoedingen beperkt die u als ondernemer kunt vragen aan particulieren of zgn. consumenten die uw facturen niet op tijd betalen.

Vanaf wanneer? De meeste bepalingen zullen in werking treden op de eerste dag van de vierde maand na de publicatie in het Belgisch Staatsblad. Op dit moment is het nog wachten daarop, maar we houden u uiteraard op de hoogte daarvan!

Welke extra bescherming komt eraan?

Eerste gratis aanmaning. Vanaf de inwerkingtreding van de wet heeft uw particuliere klant recht op een eerste gratis herinnering als hij zijn factuur niet op de vervaldag betaald heeft. Zodra u die aanmaning gestuurd heeft, krijgt uw klant dan nog eens minstens 14 dagen om alsnog te betalen, zonder dat u hem een extra vergoeding kunt vragen.

Let op! Die eerste traceerbare aanmaning, lees: u moet kunnen aantonen dat u er een verstuurd heeft (desgevallend elektronisch), moet ook een aantal wettelijk verplichte vermeldingen bevatten. Zo moet u o.a. aangeven wat het verschuldigde saldo van de factuur is alsook het bedrag van het schadebeding dat geëist zal worden bij niet-betaling binnen de termijn van 14 kalenderdagen.

Schadebeding beperkt. Veel ondernemers vragen nu via de algemene voorwaarden 10% van het openstaande factuurbedrag als schadebeding. Maar ook hier komen er wettelijke beperkingen in functie van het openstaande factuurbedrag, zoals hierna blijkt:

Openstaand factuurbedrag
Maximale schadevergoeding
</= € 150
€ 20
€ 150,01 – € 500
€ 30 + (10% × factuurbedrag)
> € 500
€ 65 + (5% × factuurbedrag) en max. € 2.000

Tip.  Zorg er wel voor dat u nog altijd een schadebeding met deze wettelijke bedragen opneemt in uw algemene voorwaarden. Doet u dat niet, dan zal u uw werkelijke schade door de te late betaling moeten bewijzen. Zorg er tevens voor dat zo’n beding wederkerig is (en u dezelfde vergoedingen verschuldigd bent bij laattijdige betaling door u aan de klant).

Interesten. De nieuwe wet brengt ook grenzen aan de interesten aan die u aan de klant kunt vragen bij een laattijdige betaling. Die interesten mogen nl. niet hoger zijn dan de interesten die wettelijk gezien gelden voor de betalingsachterstand bij handelstransacties (10,5% voor het eerste semester van 2023).

Ongeacht uw algemene voorwaarden? Ja, inderdaad! Staat er bv. in uw algemene voorwaarden dat een aanmaning forfaitair bv. € 20 kost of dat u interesten berekent tegen 12%, dan zijn die bepalingen niet meer van tel!

Spelregels voor incassobureaus. Doet u uiteindelijk een beroep op een advocaat, incassobureau of gerechtsdeurwaarder om uw factuur te innen, dan moet ook die zich houden aan strikte wettelijke voorschriften. Hun aanmaningen zullen bovendien ook een aantal verplichte vermeldingen moeten bevatten. Doet hij dat niet, dan kunt u hem eventueel aansprakelijk stellen voor uw schade.

Tip.  In afwachting van de inwerkingtreding zorgt u er het best al voor dat uw algemene voorwaarden en contracten met consumenten aangepast worden aan de nieuwe wet.

Een goedgekeurd wetsontwerp zegt dat u particulieren die uw facturen niet tijdig betalen eerst een gratis herinnering moet sturen waarna ze nog 14 dagen de tijd hebben om te betalen. Betaalt de klant dan nog niet, dan worden de schadevergoeding en interest bij laattijdige betaling ook wettelijk beperkt.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878