AFTREKBARE KOSTEN - BEROEPSMATIG GEDEELTE - 01.06.2023

Uw Tips & Advies-abonnement is volledig aftrekbaar

U heeft een aantal boeken aangekocht en abonnementen op tijdschriften en kranten. Welke daarvan kunt u zoal in aftrek brengen? Is een abonnement op kranten daar dan ook bij? En wat met uw abonnement op Tips & Advies? Even kijken…

Beroepsliteratuur

Beroepskosten. De algemene voorwaarde is dat kosten aftrekbaar zijn als u aantoont dat u ze gebruikt voor uw zaak om belastbare inkomsten te behouden of te verkrijgen. Dat geldt dus ook hier voor de kosten van lectuur.

En wat met de btw? Ook die is aftrekbaar voor zover de kosten beroepsmatig zijn. Vergeet echter niet dat u de btw alleen maar kunt recupereren als u over een geldige factuur beschikt.

Tip. Laat op regelmatige basis, bv. maandelijks, een factuur opmaken in uw krantenwinkel als u daar vaak gespecialiseerde literatuur gaat halen. Vergeet dan zeker niet om uw btw-nummer op de factuur te laten zetten.

Abonnement? Dan is dat in principe geen probleem. In dat geval krijgt u hoe dan ook een factuur.

Beroepsmatig. Daar wringt het schoentje meestal. U mag dan wel in orde zijn met een geldige factuur, dan is dat nog geen garantie dat de controleur de kost automatisch zal aanvaarden. U zal het verband met uw beroepsactiviteit nog steeds moeten aantonen.

Specifieke vakliteratuur. U denkt dan bv. aan computertijdschriften voor een IT’er, tijdschriften over wooninspiratie voor een interieurarchitect, fotografietijdschriften voor een fotograaf, enz. De kosten daarvan kunt u in principe zonder al te veel discussie met de controleur in aftrek brengen.

Andere vakliteratuur. Neem bv. uw abonnement op Tips & Advies. Hoewel dat niet specifiek uw beroep aangaat, heeft het toch te maken met uw activiteiten als zelfstandige. Het gaat dan specifiek om vaktijdschriften over fiscaliteit, personeel, management, sociale zekerheid, marketing, enz. Ook die vormen van lectuur zijn in principe volledig aftrekbaar.

Let op! Vermijd een te vage omschrijving in uw jaarcijfers. Voegt u een post ‘vakliteratuur’ toe, dan is dat geen garantie op aanvaarding. De controleur zal willen nakijken wat daarin precies begrepen zit en u zal moeten aantonen om welke vakliteratuur het dan gaat. Zorg dus voor voldoende bewijs.

En gewone kranten?

Niet voor uw klanten? Dan kunt u het wellicht al raden. Uw controleur zal er in dat geval niet lang over moeten twijfelen en zal de aftrek wellicht weigeren.

Wat met zakenkranten? Daar zou u eventueel nog kunnen proberen om op zijn minst een gedeeltelijke aftrek te verkrijgen. Of het aanvaard zal worden, is evenwel niet zeker.

Lectuur voor uw klanten. Heeft u een wachtzaal, showroom, klantenhoek in uw zaak waar u lectuur legt voor uw klanten, dan zijn de kosten daarvan in principe wel beroepsmatig en dus ook aftrekbaar.

Let op! Neemt u dat standpunt in, zorg dan ook voor een echte klantenhoek in uw zaak waar u lectuur legt. Anders komt het niet echt geloofwaardig over.

Beperkte aftrek. Doorgaans zal de fiscus ervan uitgaan dat u die boekjes ook zelf privé leest voordat u ze in uw klantenhoek legt. Daarom zal hij wellicht maar een aftrek toestaan van bv. 50%.

De kosten van vakliteratuur, die duidelijk gerelateerd zijn aan uw beroep, zijn in principe volledig aftrekbaar. Daar valt ook uw Tips & Advies-abonnement onder. Dat geldt niet voor algemene literatuur, tenzij u die lectuur ter beschikking stelt aan uw klanten in de wachtkamer. Mogelijk zal ook in dat geval wel een aftrekbeperking gelden.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878