Kleinhandel & Horeca

Recent toegevoegde tips & adviezen

SLECHTE BETALERS - SANCTIES - 25.05.2023

Vanaf 01.09.2023 betere bescherming voor particuliere slechte betalers!

Vanaf 01.09.2023 moeten ondernemers (eenmanszaken, vennootschappen of VZW’s) zich aan striktere regels houden voor de interesten en de schadevergoedingen die zij kunnen vragen aan particuliere klanten die niet tijdig betalen. De betreffende wet werd op 23.05.2023 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Wat moet u hierover precies weten?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJKEN - GARANTIE - 09.05.2023

Garantie geven als er iets misloopt bij de installatie?

Bij de installatie door de klant van een door u verkocht product raakt dit beschadigd. Kan de klant dan vragen dat u dit onder garantie herstelt? Wat zijn de rechten van de klant als u zelf voor de installatie instond?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJKEN - VOORSCHOT - 09.05.2023

Voorschot houden als de klant niet meer opdaagt?

Een klant bestelt iets dat u niet in voorraad heeft en betaalt meteen een voorschot. Nadien komt de klant niet meer opdagen. Mag u dan het voorschot als ‘schadevergoeding’ houden? Welke afspraken kunt u daarover maken?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJKEN - WEKELIJKSE RUSTDAG - 09.05.2023

Een laatavondopening voor uw klanten?

U wilt in de loop van de maand juni enkele laatavondopeningen organiseren. Is het dan zomaar toegelaten om buiten de normale openingsuren open te blijven? Wat zijn de regels ter zake weer? Moet u een toelating aanvragen voor een laatavondopening?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJKEN - ALGEMENE VOORWAARDEN - 12.04.2023

Als een klant niet welkom is

Een collega-restauranthouder weigerde onlangs politici nog binnen te laten in zijn restaurant. Is dat wel toegelaten? Kunt ook u sommige mensen de toegang tot uw winkel of horecazaak zomaar ontzeggen of moet u rekening houden met bepaalde regels?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJKEN - KORTINGSBON - 12.04.2023

Waarmee rekening houden als u een kortingsbon wilt geven?

U wilt aan uw klanten bij een aankoop een kortingsbon geven die ze kunnen gebruiken bij een volgende aankoop. Is dat onbeperkt toegelaten? Met welke wettelijke voorschriften moet u dan rekening houden?
Lees meer
Kleinhandel & Horeca

Meest gelezen tips & adviezen

SLECHTE BETALERS - SANCTIES - 25.05.2023

Vanaf 01.09.2023 betere bescherming voor particuliere slechte betalers!

Vanaf 01.09.2023 moeten ondernemers (eenmanszaken, vennootschappen of VZW’s) zich aan striktere regels houden voor de interesten en de schadevergoedingen die zij kunnen vragen aan particuliere klanten die niet tijdig betalen. De betreffende wet werd op 23.05.2023 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Wat moet u hierover precies weten?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJKEN - ALGEMENE VOORWAARDEN - 12.04.2023

Als een klant niet welkom is

Een collega-restauranthouder weigerde onlangs politici nog binnen te laten in zijn restaurant. Is dat wel toegelaten? Kunt ook u sommige mensen de toegang tot uw winkel of horecazaak zomaar ontzeggen of moet u rekening houden met bepaalde regels?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJKEN - VOORSCHOT - 09.05.2023

Voorschot houden als de klant niet meer opdaagt?

Een klant bestelt iets dat u niet in voorraad heeft en betaalt meteen een voorschot. Nadien komt de klant niet meer opdagen. Mag u dan het voorschot als ‘schadevergoeding’ houden? Welke afspraken kunt u daarover maken?
Lees meer

Bekijk my Tips & Advies in ...


Geniet van een onbeperkte toegang tot mijn Tips & Advies

Download de app