RECHT - 18.01.2021
Uw advocaat of gerechtsdeurwaarder is in de fout gegaan, wat nu?
U doet een beroep op een advocaat of een gerechtsdeurwaarder. Wat kunt u nog ondernemen als die volgens u een fout begaat bij de uitvoering van zijn opdracht. Wanneer is er dan effectief sprake van een fout? Kunt u een eventuele fout nog rechtzetten? Kunt u van uw advocaat of gerechtsdeurwaarder dan een schadevergoeding vragen? Hoe wordt uw schade berekend? Zijn er los van de rechtbank ook nog andere instanties waar u met uw klacht terechtkunt?
Lees meer
RECHT - 18.01.2021
Algemene voorwaarden: hoever kunt u gaan in het beperken van uw verantwoordelijkheid?
In veel algemene voorwaarden staan clausules die de aanspraken van klanten beperken in de tijd. Zijn zulke clausules geldig? Hoever kunt u daarin gaan? Kunt u voorzien dat klachten van klanten u binnen een bepaalde termijn moeten bereiken of uw garantietermijn beperken in de tijd? Kunt u afwijken van de wettelijke regels omtrent verjaring? Is er een verschil naargelang u zakendoet met een andere ondernemer dan wel met een consument?
Lees meer
CONTRACTEN - 21.12.2020
Meer evenwicht in b2b-relaties door een verbod op onrechtmatige bedingen?
Sinds 1 december 2020 zijn een aantal nieuwe artikelen van Boek VI van het Wetboek Economisch Recht (WER) in werking getreden die nu ook in contracten tussen ondernemingen kennelijk onevenwichtige bedingen beperken. Welke clausules zijn nu verboden? Wat is daarbij het verschil tussen de zgn. zwarte en grijze lijst? Hoe worden verboden clausules gesanctioneerd? Is de volledige overeenkomst dan nietig?
Lees meer
CONTRACT - 17.12.2020
Meer evenwicht in b2b-relaties door een verbod op onrechtmatige bedingen?
Sinds 1 december 2020 zijn een aantal nieuwe artikelen van Boek VI van het Wetboek Economisch Recht (WER) in werking getreden, die nu ook in contracten tussen ondernemingen kennelijk onevenwichtige bedingen beperken. Welke clausules zijn nu verboden? Wat is daarbij het verschil tussen de zgn. zwarte en grijze lijst? Hoe worden verboden clausules gesanctioneerd? Is de volledige overeenkomst dan nietig?
Lees meer
RECHT - 11.12.2020
Wanneer is het bedrijf aansprakelijk voor gebrekkige producten?
Een consument vraagt een schadevergoeding van het bedrijf op basis van de ‘Wet inzake productaansprakelijkheid’. Wat houdt die wet precies in? Onder welke voorwaarden riskeert u aansprakelijk gesteld te worden? Wie kan het bedrijf aansprakelijk stellen en voor welke producten? Hoever kan die aansprakelijkheid precies gaan en welke vergoedingen riskeert u te moeten betalen? Kunt u ook andere afspraken maken in de overeenkomsten die u met uw klanten sluit?
Lees meer
OFFERTES & CONTRACTEN - MIN- & MEERWERKEN - 10.12.2020
Een ‘vertrouwelijk’ voorstel doen bij een discussie?
U heeft een discussie met een klant of leverancier. Om er ‘onderling uit te raken’, zou u een voorstel op mail willen zetten naar de ander toe. Hoe vermijdt u dat die dat dan later tegen u gebruikt? Hoe kunt u dit het best formuleren?
Lees meer