FACTUUR - TIJDSTIP FACTURATIE - 08.01.2021
Factuur sturen als uw klant niet thuis is?
Een klant vraagt om langs te komen om bepaalde werken aan zijn woning uit te voeren. Op het moment dat u langsgaat blijkt hij niet thuis te zijn. Kunt u dan een factuur sturen voor de ‘verloren’ uren?
Lees meer
HANDELSPRAKTIJKEN - SOLDEN - 05.01.2021
Bijkomende stock aan- en verkopen tijdens de solden?
Een aantal van de producten die u verkoopt, doen het bijzonder goed tijdens de solden. Mag u daar een extra voorraad van aanschaffen en ze ook nog in solden verkopen? Kunt u een deel van de voorraad van uw ene winkel naar de andere overbrengen?
Lees meer
RECHT - OFFERTE - 05.01.2021
Een missing in uw offerte: hoe kunt u dat nog rechtzetten?
In de offerte die u aan uw klant stuurde, merkt u plots een vergissing op. Kunt u die offerte dan nog intrekken? En kan uw klant, die de offerte aanvaardde, eisen dat u uw producten of diensten levert tegen de ‘verkeerde’ prijs die u aangaf?
Lees meer
CONTRACTEN - 21.12.2020
Meer evenwicht in b2b-relaties door een verbod op onrechtmatige bedingen?
Sinds 1 december 2020 zijn een aantal nieuwe artikelen van Boek VI van het Wetboek Economisch Recht (WER) in werking getreden die nu ook in contracten tussen ondernemingen kennelijk onevenwichtige bedingen beperken. Welke clausules zijn nu verboden? Wat is daarbij het verschil tussen de zgn. zwarte en grijze lijst? Hoe worden verboden clausules gesanctioneerd? Is de volledige overeenkomst dan nietig?
Lees meer
CONTRACT - 17.12.2020
Meer evenwicht in b2b-relaties door een verbod op onrechtmatige bedingen?
Sinds 1 december 2020 zijn een aantal nieuwe artikelen van Boek VI van het Wetboek Economisch Recht (WER) in werking getreden, die nu ook in contracten tussen ondernemingen kennelijk onevenwichtige bedingen beperken. Welke clausules zijn nu verboden? Wat is daarbij het verschil tussen de zgn. zwarte en grijze lijst? Hoe worden verboden clausules gesanctioneerd? Is de volledige overeenkomst dan nietig?
Lees meer
RECHT - 11.12.2020
Wanneer is het bedrijf aansprakelijk voor gebrekkige producten?
Een consument vraagt een schadevergoeding van het bedrijf op basis van de ‘Wet inzake productaansprakelijkheid’. Wat houdt die wet precies in? Onder welke voorwaarden riskeert u aansprakelijk gesteld te worden? Wie kan het bedrijf aansprakelijk stellen en voor welke producten? Hoever kan die aansprakelijkheid precies gaan en welke vergoedingen riskeert u te moeten betalen? Kunt u ook andere afspraken maken in de overeenkomsten die u met uw klanten sluit?
Lees meer