Recht - Handelspraktijken

Recent toegevoegde tips & adviezen

HANDELSPRAKTIJKEN - KORTINGEN - 16.04.2021

Een heel jaar door kortingen geven?

Uw omzet heeft de laatste weken zwaar geleden door ‘het open zijn op afspraak’. U zou om de verkoop op te krikken 15% korting willen geven op het hele gamma. Met welke spelregels moet u dan rekening houden?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJKEN - GARANTIE - 16.04.2021

Garantie geven op een toonzaalmodel?

U verkoopt een toonzaalmodel of een licht beschadigd toestel met een flinke korting aan een klant. Moet u nadien daarop dan ook twee jaar garantie geven? Kunt u andere afspraken maken met de klant?
Lees meer

RECHT - LEVERANCIER - 15.04.2021

Een contract getekend zonder dat u het zelf doorheeft... ?

Minder betrouwbare bedrijven laten u weleens een document ondertekenen waarvan zij dan later zeggen dat het een contract is waaraan u vastzit. Hoe kunt u dat vermijden? Wat kunt u doen als u toch al uw handtekening gezet heeft?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJKEN - GARANTIE - 02.04.2021

Klant gaat niet akkoord met herstelling onder garantie

Een klant gaat niet akkoord dat u een product dat hij bij u kocht onder garantie herstelt. Hij vraagt zijn geld terug of wil de kosteloze vervanging. Kan hij dat wel eisen? Met welke spelregels moet u rekening houden?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJKEN - UITVERKOOP - 02.04.2021

Een uitverkoop doen: houd u aan de spelregels!

U doet een uitverkoop omdat er werken zijn in uw straat of omdat u een verkooppunt sluit. Kunt u dat onbeperkt in de tijd doen? Zijn er nog andere spelregels waar u rekening mee moet houden?
Lees meer

CONTRACTEN - 30.03.2021

Hoe zorgt u ervoor dat u zich ook effectief op uw algemene voorwaarden kunt beroepen?

Het is vanzelfsprekend belangrijk dat u zich bij een discussie tegenover uw contractspartij op uw algemene voorwaarden kunt beroepen. Moet u bij elke transactie aan uw klant vragen om zijn akkoord met uw algemene voorwaarden te bevestigen? Volstaat het om uw algemene voorwaarden alleen maar op uw website te plaatsen? Is het voldoende dat uw klant uw factuur niet protesteert om te kunnen zeggen dat hij ook akkoord ging met uw algemene voorwaarden? Wat gebeurt er als een anderstalige klant beweert dat hij uw algemene voorwaarden niet begrijpt?
Lees meer
Recht - Handelspraktijken

Meest gelezen tips & adviezen

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN - 02.03.2021

Het handelsfonds van een collega overnemen, hoe zit dat?

Uw collega wil het zgn. handelsfonds van zijn zaak aan u overdragen. Is dat dan hetzelfde als een overdracht van aandelen en hoe kunt u vermijden om te moeten opdraaien voor de schulden van de overdrager?
Lees meer

CONTRACTEN - 30.03.2021

Hoe zorgt u ervoor dat u zich ook effectief op uw algemene voorwaarden kunt beroepen?

Het is vanzelfsprekend belangrijk dat u zich bij een discussie tegenover uw contractspartij op uw algemene voorwaarden kunt beroepen. Moet u bij elke transactie aan uw klant vragen om zijn akkoord met uw algemene voorwaarden te bevestigen? Volstaat het om uw algemene voorwaarden alleen maar op uw website te plaatsen? Is het voldoende dat uw klant uw factuur niet protesteert om te kunnen zeggen dat hij ook akkoord ging met uw algemene voorwaarden? Wat gebeurt er als een anderstalige klant beweert dat hij uw algemene voorwaarden niet begrijpt?
Lees meer

CONTRACTEN - 01.02.2021

Een niet-afwervingsbeding in uw contracten?

Veel ondernemingen nemen een niet-afwervingsbeding op in hun overeenkomsten met freelancers, onderaannemers, klanten of leveranciers. Wat houdt een dergelijk beding in? Is een niet-afwervingsbeding ook altijd geldig? Hoe formuleert u de clausule het best? Kunt u ook zonder zo’n beding nog iets ondernemen bij een afwerving van uw personeel of cliënteel? Wat kunt u doen als er dan toch een inbreuk plaatsvindt? Waarom neemt u maar beter een forfaitaire schadevergoeding op in de overeenkomst?
Lees meer