Recht - Slechte betalers

Recent toegevoegde tips & adviezen

SLECHTE BETALERS - 11.12.2020

Uw facturen innen via een gerechtsdeurwaarder: wanneer zinvol?

Als een professionele klant een niet-geprotesteerde factuur niet betaalt, dan kunt u die factuur zonder tussenkomst van een rechtbank innen via een gerechtsdeurwaarder. Wat zijn de voorwaarden om op zo’n inning onbetwiste schuldvorderingen (‘IOS’-procedure) een beroep te kunnen doen? Kunt u dan dezelfde vergoedingen vragen van de klant als bij een gewone procedure voor de rechtbank? Hoe verloopt zo’n IOS-procedure en wat kost ze? Wat gebeurt er als de klant de vordering alsnog betwist? Wat zijn de voor- en nadelen van deze werkwijze?
Lees meer

OFFERTES & CONTRACTEN - MIN- & MEERWERKEN - 10.12.2020

Een ‘vertrouwelijk’ voorstel doen bij een discussie?

U heeft een discussie met een klant of leverancier. Om er ‘onderling uit te raken’, zou u een voorstel op mail willen zetten naar de ander toe. Hoe vermijdt u dat die dat dan later tegen u gebruikt? Hoe kunt u dit het best formuleren?
Lees meer

SLECHTE BETALERS - BESLAG - 24.11.2020

Nog even snel beslag leggen bij een klant die niet betaalt?

Een van uw klanten betaalt zijn rekeningen maar niet en zit door de aanhoudende coronacrisis in slechte financiële papieren. U overweegt daarom om nog snel beslag te laten leggen op zijn goederen. Heeft dat echter wel zin en komt er trouwens niet sowieso een nieuw ‘staakt-het-vuren’ voor faillissementen?
Lees meer

SLECHTE BETALERS - INHOUDINGEN - 13.11.2020

Gaan ‘uitbreken’ bij niet-betaalde facturen?

In uw algemene voorwaarden nam u een eigendomsvoorbehoud op. Hoe kunt u dat uitoefenen als uw klant u niet betaalt? Waarom is het verboden om zomaar binnen te gaan bij uw klant en alles uit te breken? Hoe gaat u wel te werk?
Lees meer

LASTIGE KLANTEN - UITVOERING WERKEN - 16.10.2020

Garantie op uw herstelling?

U doet een herstelling aan de elektrische poort, verwarmingsketel of de elektrische installatie bij een klant. Moet u daarop dan garantie geven? Kunt u betaling vragen van uw rekening als de herstelling geen ‘resultaat’ geeft?
Lees meer

CORONACRISIS - 02.10.2020

Overnames in een (pre-)faillissementscontext: risico’s en aandachtspunten

De coronacrisis heeft een ongeziene impact op de wereldwijde economie. Heel wat ondernemingen kampen met financiële moeilijkheden en trachten het hoofd boven water te houden. Er wordt dan ook een ware faillissementsgolf verwacht. In een poging om een faillissement te vermijden, kan de onderneming de financiële situatie proberen veilig te stellen door het verkopen van bepaalde activa of zelfs een volledige bedrijfstak. Een overname is in die context echter niet zonder risico, aangezien de curator in een navolgend faillissement onder bepaalde omstandigheden transacties kan herroepen. Welke zijn de voornaamste risico’s en aandachtspunten? Is de situatie anders als de verkoop door de curator zelf georganiseerd wordt?
Lees meer
Recht - Slechte betalers

Meest gelezen tips & adviezen

OFFERTES & CONTRACTEN - MIN- & MEERWERKEN - 10.12.2020

Een ‘vertrouwelijk’ voorstel doen bij een discussie?

U heeft een discussie met een klant of leverancier. Om er ‘onderling uit te raken’, zou u een voorstel op mail willen zetten naar de ander toe. Hoe vermijdt u dat die dat dan later tegen u gebruikt? Hoe kunt u dit het best formuleren?
Lees meer

SLECHTE BETALERS - BESLAG - 24.11.2020

Nog even snel beslag leggen bij een klant die niet betaalt?

Een van uw klanten betaalt zijn rekeningen maar niet en zit door de aanhoudende coronacrisis in slechte financiële papieren. U overweegt daarom om nog snel beslag te laten leggen op zijn goederen. Heeft dat echter wel zin en komt er trouwens niet sowieso een nieuw ‘staakt-het-vuren’ voor faillissementen?
Lees meer

SLECHTE BETALERS - INHOUDINGEN - 13.11.2020

Gaan ‘uitbreken’ bij niet-betaalde facturen?

In uw algemene voorwaarden nam u een eigendomsvoorbehoud op. Hoe kunt u dat uitoefenen als uw klant u niet betaalt? Waarom is het verboden om zomaar binnen te gaan bij uw klant en alles uit te breken? Hoe gaat u wel te werk?
Lees meer