EIGEN WEBSITE - SITEPROMOTIE - 23.10.2017

Tips voor slimme url’s

Iedere pagina van uw website heeft een unieke url. Zo’n webadres kiest u niet zomaar: door het slim aan te pakken, wordt dit gemakkelijker teruggevonden door Google en uw klanten. Wat moet u weten?

Houd het kort

De domeinnaam is het thuisadres van elke website (bv. www.uwzaak.com ). Een site bestaat echter uit verschillende webpagina’s, en die hebben elk hun eigen url (bv. www.uwzaak.com/pagina/ ). U doet er goed aan om die kort te houden. Enerzijds omdat uw klanten een eenvoudig webadres beter onthouden en sneller delen. Anderzijds omdat een grootschalig onderzoek van Invest Online ( https://www.investonline.nl/zes-tips-ultieme-url-structuur/ ) aan het licht bracht dat korte url’s vaker in de topresultaten van Google voorkomen dan lange webadressen.

Wees duidelijk

Niet zelden worden url’s automatisch gegenereerd door een technisch systeem, waardoor ze erg cryptisch worden. Wijzig een webadres als www.uwzaak.com/2017/10/producten/cat22/$d%20J-m@_?type=null dus in een ondubbelzinnige, leesbare en gebruiksvriendelijke url. Vermijd sowieso vreemde karakters zoals $, % en @. Die maken het surfers niet alleen moeilijk, maar komen ook minder vaak voor in de hoogste zoekresultaten van Google.

Gebruik statische url’s

Geef de voorkeur aan statische url’s in plaats van dynamische. Die laatste kunnen namelijk verwijzen naar andere (inhoud op) pagina’s, en bevatten vaak cryptische tekens zoals ?, & en =. Dat maakt deze niet alleen nodeloos ingewikkeld voor uw klanten, maar ook zoekmachines geven in principe de voorkeur aan statische url’s bij het indexeren van webpagina’s.

Gebruik (niet te veel) submappen

Een goede url vertelt de bezoeker waar hij zich bevindt. Bouw een logische structuur in, zoals uw domeinnaam gevolgd door de categorie en dan de productnaam (bv. www.schoenenzaak.com/heren/sandalen/ ). Zo’n logische opbouw werkt als een ‘broodkruimelpad’: bezoekers zien in hun browser waar ze zich precies bevinden in uw website of webshop. Uit de studie van Invest Online blijkt overigens dat url’s met submappen vaker voorkomen in Googles topresultaten. Gemiddeld scoren een tweetal submappen het beste.

Let op! Sommige websites tonen alleen de domeinnaam, zonder de webpagina’s. Dat is bv. het geval bij http://www.x-drones.be : klikt u op een van de rubrieken, dan verandert er niets in de adresbalk van uw browser. Probeer dit te vermijden voor uw eigen website.

Gebruik zoekwoorden

Surfers zoeken gericht via Google naar het product dat ze willen kopen of het antwoord op hun vraag. Probeer dus beschrijvende zoektermen in de url’s te verwerken. Dat kan ook voor uw informatieve pagina’s: met een url als www.schoenenzaak.com/hoe-schoenen-inlopen zien surfers meteen in Google wat ze op deze pagina kunnen verwachten.

Tip. Gebruik steeds koppeltekens om de woorden te scheiden in plaats van spaties, want deze laatste worden in een browser weergegeven als ‘%20’. Goed om te weten: url’s met zoekwoorden doen het ook weer beter in Google dan andere.

Let op! Houd er wel rekening mee dat te veel zoektermen in uw url’s stoppen mogelijk net afgestraft wordt door Google.

Zorg ervoor dat elke belangrijke webpagina van uw site een korte, gemakkelijke en ondubbelzinnige url krijgt. Integreer beschrijvende zoektermen en respecteer een logische structuur.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878