VLAAMSE RENOVATIEPREMIE - 29.10.2007

De datum van de aanvraag telt, niet de factuurdatum!

Een klant vraagt u om bepaalde werken uit te stellen tot begin volgend jaar omdat hij anders de Vlaamse renovatiepremie niet kan genieten. Hij zou die pas volgend jaar kunnen aanvragen, zei hij. Klopt dat? Dat kan nu toch ook al?

Wie kan die premie aanvragen?

Wie genoeg renoveert. Dat is dus al de eerste voorwaarde. De klant moet in totaal immers voor € 10.000 (excl. BTW) aan renovatiewerken uit­voeren en dit aan een woning die minstens 25 jaar oud is op dat moment.

Let op! Het moet gaan om de enige woning van de klant én hij moet er ook zelf in wonen.

Wie ‘juist’ renoveert. Niet alle werken komen nl. in aanmerking om aan dat minimumbedrag van € 10.000 te komen. Vereist is met name dat het gaat om werken die in hun algemeenheid de woonkwaliteit van het pand in kwestie verbeteren. Het typevoorbeeld is dan de installatie of de renovatie van de badkamer.

Een volledige lijst van alle in aanmerking komende werken kunt u downloaden van http://bouw.indicator.be of opvragen via fax (016/35 99 22) - code BW 10.19.07.

Wie niet te veel verdient. De klant mag met name in het derde jaar voor de aanvraag maar een bepaald maximuminkomen verdiend hebben. Voor een alleenstaande zonder personen ten laste is dat thans bepaald op € 35.000 op jaarbasis.

Voor alle anderen (gehuwden, samenwonenden en alleenstaanden met personen ten laste) ligt de grens op € 50.000 per jaar, te verhogen met € 2.800 per persoon ten laste.

Is de premie de moeite? Op zich zeker wel. De premie is in principe immers gelijk aan 30% van de werken met een maximum van € 10.000. In totaal kunnen er dus facturen binnengebracht worden voor een bedrag van € 33.333.

Reken daarbij nog andere tegemoetkomingen die de klant dikwijls kan genieten (bv. een belasting­vermindering op zijn eventuele lening, de energie­aftrek, premies van de intercommunale, enz.) en hij zou voor minder renoveren natuurlijk…

Is wachten tot volgend jaar zinvol?

Waarom wil de klant wachten? Alles heeft allicht te maken met die inkomensgrenzen. Van belang is met name diens inkomen van drie jaar terug. Vraagt hij dus nu in 2007 die premies aan, dan is zijn inkomen van 2004 van belang. Wacht hij tot begin 2008, dan is het zijn inkomen van 2005 dat zal bepalen of hij in aanmerking komt voor de premie of niet.

Een ‘slimme’ klant dus? Ja en neen. De klant heeft gelijk wanneer hij zegt dat de bepaling van zijn inkomen een rol speelt. Was hij in de loop van 2005 bv. ziek, tijdelijk werkloos, enz. en heeft hij dat jaar minder verdiend dan in 2004, dan kan het m.a.w. zéér slim zijn om zijn aanvraag pas begin 2008 in te dienen, maar… dat betekent niet dat die werken nu nog niet mogen gebeuren.

Nu de werken, volgend jaar de aanvraag? Ja, dat kan perfect! De facturen die de klant moet voorleggen (om te bewijzen dat hij effectief voor minstens € 10.000 heeft gerenoveerd), hoeven immers niet van dat jaar zelf te zijn. In principe mogen de facturen zelfs drie jaar oud zijn, al mogen ze thans (in de overgangsperiode) niet dateren van vóór 1 januari 2006.

Concreet. Doet u de werken nu nog in 2007, dan kan uw klant uw factuur zonder probleem mee inbrengen voor die premie, ook al vraagt hij die dus pas aan in 2008. Vereist is wel dat u geregis­treerd bent als aannemer, maar bon, dat is in principe geen probleem natuurlijk. Dat moet u so­wie­­so toch zijn om tegen 6% te kunnen fac­tu­reren.

De aanvraag van de premie uitstellen tot 2008 kan effectief zeer zinvol zijn, maar de werken zelf mogen nu reeds gebeuren. Alle facturen sinds 1 januari 2006 komen immers in aanmerking voor die premie.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878