VLAAMS GEWEST - RENOVATIEPREMIE - 23.10.2009

Factureer uw renovatiewerken vandaag nog…

De Vlaamse regering zit krap bij kas. Één van de besparingen slaat op de renovatie­premie. Bent u bij bepaalde klanten volop bezig met renovatiewerken, dan doet u die mogelijk een plezier door ze morgen een factuur te bezorgen…

Waarover gaat het?

De renovatiepremie. Sinds enkele jaren komt Vlaanderen met geld over de brug als uw klant zijn privéwoning opknapt en grondig renoveert.

Voor welke werken? Op dit moment gaat het om een vrij uitgebreide lijst van renovatiewerken. Dat kunnen structuurwerken zijn (bv. aan binnen- of buitenmuren of aan draagvloeren), maar evengoed minder ingrijpende zaken zoals het plaatsen van dakisolatie, het plaatsen van superisolerend glas en het renoveren van een badkamer.

Premie van € 10.000. Dat is inderdaad de maximale premie die uw klant kan krijgen. Daarvoor moet hij dan wel voor ± € 34.000 aan zgn. ­subsidieerbare werken laten uitvoeren. Vlaanderen betaalt immers 30% terug.

Let op! Wegens het succes is de kas leeg en tegenwoordig wordt er gesnoeid in de budgetten, dus…

Wat verandert er?

Niet afgeschaft. Dat wil men iedereen toch laten geloven. Het is echter best mogelijk dat uw klant die wijziging zal merken in zijn portefeuille.

Slechts 20% terugbetaald. Om een lang ­verhaal kort te maken: uw klant krijgt binnenkort in principe nog maar 20% (i.p.v. 30%) terugbetaald.

Minder werken subsidieerbaar. Dat speelt ook. Heel wat werken werden uit de lijst geschrapt. Voor de overblijvende werken gelden er dan weer maximumbedragen voor wat betreft de facturen die uw klant mag inbrengen.

Concreet. Plaatst u bv. dakisolatie of vervangt u ‘oude’ beglazing door superisolerend glas, dan valt uw klant binnenkort buiten de prijzen. Voor ­werken in zijn badkamer of zijn toilet mag hij maar € 3.750 inbrengen, voor het plaatsen van centrale verwarming € 7.500, voor het plaatsen van nieuwe ramen en deuren € 15.000, enz.

Een overzicht van de subsidieerbare werken (oude + nieuwe regeling) kunt u downloaden van http://bouw.indicator.be of opvragen via fax (016/35 99 22) - code BW 12.19.05.

Dat maakt uw rekening toch niet? Ja en neen. In eerste instantie uiteraard niet. Het is niet omdat uw klant minder premie krijgt dat u uw ­factuur moet aanpassen. Dat bepaalde klanten hun ‘verlies’ zullen willen recupereren en daarom dus beginnen te vitten over uw afrekening, daar hoeven we geen tekening bij te maken.

Vanaf wanneer? Wel, dat hangt af van de datum waarop de nieuwe regeling verschijnt in het Staatsblad (wellicht nog in november!). Voor alle aanvragen die vanaf die dag ingediend worden, gelden de nieuwe regels.

Tip. Op aanvragen die eerder ingediend worden, past men nog de oude regeling toe.

Help uw klant een handje

Meteen factureren. Daar doet u een aantal klanten dit keer wellicht een plezier mee. Zo ­kunnen zij immers nog profi­teren van de oude regeling om uw factuur te laten subsidiëren.

Tip. Contacteer dus die klanten bij wie u net renovatiewerken afgerond heeft of nog bezig bent.

Ook meteen laten betalen? De regel dat ­facturen betaald moeten zijn vóór ze in aan­merking komen voor subsidies, geldt in principe alleen voor de fiscale aftrekbaarheid. Niets belet u echter om ook hier uw factuur niet te snel uit handen te geven. Het ene plezier is het andere waard…

Eens de gewijzigde regels van de renovatiepremie in het Staatsblad staan, ­gelden ze voor alle nieuwe aanvragen. De kans is groot dat uw klant de ­premie daardoor misloopt. Vraag uw klanten dus meteen of u niet dringend moet ­factureren zodat zij hun aanvraag nog tijdig kunnen indienen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878