EIGEN WEBSITE - SITEONTWERP - 12.06.2014

Uw website op dieet: minder is meer

Hoe meer pagina’s uw website telt, hoe groter de kans dat uw bezoekers er verdwalen en afhaken omdat ze niet snel genoeg vinden waar ze eigenlijk voor kwamen. Hoe zorgt u ervoor dat u alle ballast overboord gooit?

Overbodige info

Surfers willen zo weinig mogelijk klikken om bij de informatie te komen die ze zoeken. Een goede, intuïtieve structuur van uw website is dus een absolute must, net zoals een duidelijk navigatiemenu dat uw bezoekers op elk moment door de verschillende pagina’s heen gidst. Daarnaast moet u echter goed nadenken over welke informatie uw klanten écht nodig hebben en welke niet? U kent ze wellicht: de websites van uw collega’s die uitgebreid uitpakken met de geschiedenis van hun zaak, een voorstelling van de raad van bestuur, enz. Door al die overbodige pagina’s ontstaat het risico dat klanten verdwalen of afgeleid worden van hun doel: bepaalde informatie opzoeken of zo snel mogelijk een bestelling plaatsen.

Hoeveel pagina’s moet u hebben?

Het ideale aantal webpagina’s van een website hangt af van heel wat factoren. Een zoektocht op Google leert alvast dat heel wat adviezen van zogezegde experts uit de lucht gegrepen zijn en vaak betrekking hebben op websites van multinationals. Voor u als ondernemer komt het er vooral op aan om vooraf een lijstje te maken met welke informatie u online wilt zetten (Waarvoor komen klanten naar mijn website?) en in welke logische boomstructuur dat moet gebeuren. Een goed voorbeeld vindt u bij Stylistic Web  ( http://www.stylisticweb.com/how-many-pages ).

Bestaande website strippen

Heeft u al een eigen website, dan is het nuttig om te weten welke pagina’s uw bezoekers en klanten overbodig (of zelfs storend) vinden. Dat kan via een eenvoudige enquête, maar u kunt ook zelf nagaan welke de niet-populaire webpagina’s zijn. Google Analytics  ( http://www.google.com/analytics/ ) kan u daarmee helpen. Hieronder een stappenplan:

  1. Klik op Rapportage in het bovenste menu. Rechts bovenaan ziet u dan de periode die gebruikt moet worden voor de analyse: verander die in minstens zes maanden tot één jaar (zeker wanneer u – bv. door vakantieperiodes – schommelingen ondervindt in uw bezoekersaantallen).
  2. Klik links op het menu-item Gedrag en vervolgens op Site-inhoud ; Alle pagina’s .
  3. Naast het invulveldje (centraal, redelijk onderaan) klikt u op Geavanceerd . Daarna klikt u op (de groene) Pagina om het dropdownmenu te openen. Selecteer hierin Sitegebruik ; Unieke paginaweergaves . Wijzig ‘groter dan’ in ‘minder dan’ en vul daarnaast bv. 20 in om te weten welke pagina’s in de gekozen periode minder dan 20 keer bezocht werden.
  4. Klik ten slotte op de Toepassen -knop en u krijgt een overzichtstabel te zien. Die kunt u desgewenst sorteren op ‘unieke paginaweergaves’ om de resultaten te rangschikken.

En wat met SEO?

Vanuit een ‘usability’-perspectief is het schrappen van overbodige pagina’s sowieso een goed idee. Ook de onderhoudsinspanningen worden hierdoor minder groot. Wat met SEO (Search Engine Optimization) en de waardering van uw site bij zoekmachines? Weet in elk geval dat u er niets aan heeft dat Google uw overbodige webpagina’s indexeert en mogelijk zelfs hoger plaatst dan uw echt nuttige productpagina’s.

Gebruik Google Analytics om na te gaan welke webpagina’s niet populair zijn en schrap ze vervolgens. De zoekresultaten in Google worden hier in principe niet negatief door beïnvloed.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878