Wel en wee van de elektronische factuur
Wat is een elektronische factuur?
Eigenlijk is een elektronische factuur een factuur die niet op papier uitgereikt werd. Wat telt is m.a.w. niet de manier waarop de factuur opgesteld is, maar wel de wijze waarop ze uitgereikt en ontvangen werd. Gebeurt dat laatste elektronisch in plaats van via de klassieke post, dan heeft u een elektronische factuur.
Zo’n elektronische factuur is perfect geldig. De wijze waarop een factuur uitgereikt wordt, is immers sinds 2013 niet meer van belang (art. 1, §13 W.Btw) .
Nu veel eenvoudiger geworden
Tot voor kort was het allemaal vrij complex. Vóór 2013 kon u een elektronische factuur niet gewoon via e-mail verzenden. De verzending moest in een bepaald formaat gebeuren en de elektronische facturatie moest door beide partijen volgens een specifieke procedure aanvaard worden. Nu kan een factuur wel via een e-mail (bv. pdf) verstuurd worden en de aanvaarding door de klant is veel minder omslachtig.
Download de recente circulaire van 04.04.2014 van http://tipsenadvies-financieelmanagement.be/download – code FM 01.03.17.
- Papieren en elektronische facturen zijn sinds 2013 volledig gelijkwaardig. De wijze van uitreiken maakt geen verschil meer.
- Het elektronisch versturen van een factuur kan en mag daarom eenvoudig via e-mail en zonder een complexe aanvaardingsprocedure door de partijen.
- Download de uitgebreide recente circulaire over elektronische facturen van onze website.