BTW - VERPLICHTINGEN - 15.09.2014

Ophef rond de invoering van de black box

Een studie die de enorme impact van de invoering van de black box in kaart bracht, zorgde begin augustus 2014 voor heel wat deining. Hoe zit het echter met de timing en de nieuwe btw-verplichtingen?

Er zal minder verdiend worden…

Alles ‘in het wit’. Dat is uiteindelijk de bedoeling natuurlijk. De invoering van de black box in de horeca moet ervoor zorgen dat alle inkomsten officieel geregistreerd worden.

Dus geen ‘zwarte’ lonen meer. In dat geval verdwijnen 68.000 van de 164.000 banen, zo schat een professor de impact in. De loonlasten zijn immers zo hoog en de arbeidsduurreglementering zo strikt dat met een 100% officiële personeelsinzet het voor de meeste zaken quasi onmogelijk is om de huidige prijzen en de huidige openingsuren en -dagen te blijven hanteren, zo vat hij het probleem samen. En dus minder omzet, minder personeel, …

Vanaf 2015…

Vanaf 1 januari? Strikt genomen start de wettelijke verplichting om elke bestelling via een elektronische kassa met black box te registreren inderdaad op 1 januari 2015. In extremis is er m.a.w. nog gezorgd voor een versoepeling.

Registratie tegen 28 februari 2015. Begin 2015 moet u inderdaad kijken of minstens 10% van uw omzet in 2014 uit de verkoop van maaltijden bestond. Alle maaltijden die u tegen 12% btw afrekende tellen daarbij mee! In dat geval moet u zich uiterlijk 28 februari 2015 online registreren.

Gefaseerde activering black box. De fiscus zal nadien een gefaseerde activering van de black box coördineren. De betrokken horecazaken zullen opgelijst worden in verschillende reeksen. Een eerste reeks wordt verplicht om tegen eind juni 2015 een geregistreerd kassasysteem (GKS), bestaande uit een elektronische kassa en een black box, te activeren. Een tweede reeks tegen eind oktober 2015, een derde tegen eind december 2015.

De facto pas vanaf 2016. Effectieve controles of die kassasystemen effectief geactiveerd werden en correct functioneren, komen er pas vanaf 1 januari 2016. Vóór die datum riskeert u geen boete.

Intussen nieuwe btw-verplichtingen?

Voor tavernes en restaurants wijzigt er niets. Weet u nu al dat uw restaurant, taverne, traiteurszaak, … niet aan zo’n black box ontsnapt, blijf dan voorlopig als vanouds verder werken. Voor de gerechten waarvoor u nu al btw-bonnetjes moet uitschrijven, moet u dat verder blijven doen, totdat u in uw zaak een black box geactiveerd heeft.

Onder 10%-grens, btw-bonnetjes bestellen? Dat klopt! Baat u bv. een frituur of pizzeria uit die vooral op ‘afhaal’ draait en blijft u onder die 10%-grens, dan ontsnapt u aan de black box. Beslist u echter om er geen te activeren, dan moet u vanaf 1 januari 2015 btw-bonnetjes uitschrijven voor alle ‘maaltijden’ die klanten ter plaatste consumeren.

Let op! Sowieso zal u vanaf 1 januari 2015 de forfaitaire regeling niet meer kunnen gebruiken.

Dat geldt ook voor uw broodjeszaak. Bestelt een klant in 2015 iets om het in uw zaak op te eten, dan moet u samen met dat broodje of die andere ‘maaltijd’ een btw-bonnetje overhandigen.

Zelfs voor uw bakkerszaak? Heeft u als bakker een verbruikssalon, maar blijft u onder die 10%- grens, dan moet u tegen 1 januari 2015 btw-bonnetjes in uw zaak klaar hebben liggen voor dat verbruik ter plaatse.

Zit u boven die fameuze 10%-grens, dan moet u zich uiterlijk 28 februari 2015 online registreren en in de loop van 2015 een black box in uw zaak activeren. Tot dan wijzigt er niets. Blijft u onder die 10%-grens, dan moet u vanaf 1 januari 2015 btw-bonnetjes uitschrijven voor elke ‘maaltijd’ die uw klant in uw zaak nuttigt.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878