E-MAIL - E-MAILSOFTWARE - 27.11.2014

Versnel uw e-mailpakket

Uw desktop-mailapplicatie – bv. Thunderbird of Outlook – werkte eerst snel, maar begint na een tijd merkbaar te vertragen. Wat zijn de meest courante oorzaken? Met welke ingrepen schakelt u opnieuw in een hogere versnelling?

Update

Kijk eerst na of uw e-mailapplicatie nog up-to-date is. In een nieuwere versie zijn mogelijk vertragende bugs opgelost. Updates voor Outlook (of het volledige Office-pakket) vindt u bij Microsoft ( http://support.microsoft.com/kb/2625547 ). Bij Thunderbird worden updates automatisch toegepast. Mocht u dit uitgezet hebben in de opties, dan kunt u via het menu Help ; Over Thunderbird handmatig checken op updates.

Add-ons

Ongebruikte add-ons kunt u beter uitschakelen of verwijderen, zodat ze uw mailapplicatie niet onnodig belasten. In Outlook zoekt u bij de opties naar Invoegtoepassingen . Vink de ongebruikte add-ons uit, herstart Outlook en ga na of dit helpt. Soms moet u Outlook als Administrator starten om bepaalde add-ons te kunnen uitschakelen. Tip 1. De add-ons van Microsoft zelf laat u het best aan voor een goede samenwerking met andere Office-toepassingen. Tip 2. Outlook 2013 houdt zelf bij welke add-ons vertraging veroorzaken. Via de knop Invoegtoepassingen onder Bestand ; Info kunt u die add-ons bekijken. Extreem trage add-ons worden zelfs automatisch uitgeschakeld.

In Thunderbird moet u de Add-onbeheerder oproepen via Extra ; Add-ons . Tip. Om snel na te gaan of uw add-ons de oorzaak van vertraging zijn, kunt u de optie Help ; Herstarten met uitgeschakelde add-ons gebruiken.

Mail opruimen

Het mailvolume in uw mailapplicatie heeft ook invloed op de snelheid. Bij Outlook speelt vooral de omvang van het .pst-bestand, waarin uw mail bewaard wordt, een rol. Vanaf 5 GB zal u vertraging beginnen te merken. U kunt dan eerst uw mail opruimen via Bestand ; Info ; Opschoonprogramma’s . Hier vindt u tools om uw verwijderde items op te ruimen, oude mail te archiveren of te zoeken naar de mails die de meeste plaats in nemen. Volstaat dit niet, dan kunt u het best een nieuw .pst-bestand maken om de oudste mail te archiveren ( http://office.microsoft.com/en-ca/outlook-help/create-an-outlook-data-file-pst-to-save-your-information-HA010355677.aspx ).

Thunderbird maakt een apart bestand voor elke map. Als u in Thunderbird een map opent, worden meteen alle berichten in het geheugen gelezen. Daarom laat u de mappen het best niet te groot worden, bv. door oudere berichten te verplaatsen naar een archief (maak bv. een archiefmap per kwartaal). Verder is het aan te raden om regelmatig uw mappen te laten opruimen via Bestand ; Mappen comprimeren . Pas op dat ogenblik worden verwijderde berichten echt gewist.

Index

Mailapplicaties bouwen van alle ontvangen en verzonden berichten een index op. Die wordt gebruikt om zoekopdrachten snel te laten verlopen. Na verloop van tijd raakt deze index vervuild. Dit kunt u oplossen door de index opnieuw te laten opbouwen. Hoe dit gaat, verschilt naargelang van uw Windows- en Outlook-versie; hier vindt u meer details: http://support.microsoft.com/kb/2769651 . Bij Thunderbird moet u het bestand met de index verwijderen om Thunderbird te dwingen om een nieuwe index op te bouwen (zie https://support.mozilla.org/en-US/kb/rebuilding-global-database ).

Laat uw desktopmailapplicatie weer een stuk sneller lopen door de nieuwste versie te gebruiken, ongebruikte add-ons uit te schakelen en uw mail regelmatig op te ruimen en opnieuw te laten indexeren.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878