WEBDIENSTEN - ONLINE COMMUNITY’S - 27.01.2016

Zo gebruikt u internet als hr-tool

Internet wordt door bedrijven steeds meer ingezet als rekruteringsinstrument. Maar hoe doet u dit in de praktijk? Enkele tips voor een maximaal effect.

Maak uw vacatures bekend

Tegenwoordig kunt u als bedrijf snel en goedkoop uw vacatures bekendmaken via sociale media. Volgens een studie van uitzendbureau Tempo-Team gebeurt dat nog veel te weinig: amper 12% van de ondervraagde werkgevers doet het.

Tip. Doe het dus beter dan uw concurrenten en schakel Facebook, LinkedIn en Twitter in om mensen aan te trekken. In het kader van employer branding is het ook belangrijk om uw huidige werknemers erbij te betrekken. Moedig hen aan om uw bedrijfsupdates te delen via hun persoonlijke LinkedIn- en Facebookpagina’s, maar geef wel duidelijke richtlijnen. Ook via een tool als Social Seeder ( http://www.socialseeder.com ) kunt u uw medewerkers inschakelen voor het verspreiden van berichten die de interesse van nieuwe kandidaten kunnen wekken.

Beoordeel uw kandidaten

Een database met cv’s van sollicitanten bijhouden heeft tegenwoordig nog weinig zin: die is na een half jaar toch niet meer up-to-date. Professionele platformen zoals LinkedIn zijn doorgaans actueler en betrouwbaarder omdat de informatie openbaar is. Volgens onderzoek checkt tot 75% van de werkgevers ook de Facebookpagina’s van kandidaten om hen vooraf te beoordelen. Dat lijkt ons dan weer gevaarlijk, omdat die eerder tot de privésfeer behoren.

Foto’s zeggen niet alles. 9 op de 10 werkgevers die Facebook checken, bekijken ook de profielfoto. 60% vindt dat hij op basis daarvan kan beslissen of een sollicitant geschikt is. Volgens een studie van Robert Half blijkt 1 op de 3 werkgevers een kandidaat zelfs meteen te schrappen bij het aantreffen van een gênante foto – zelfs al heeft die een goed cv. Uit testen blijkt nochtans dat bijna niemand foto’s correct kan inschatten…

Check uw reputatie

Ook werkzoekenden maken gebruik van online kanalen om info over potentiële werkgevers te vergaren. 2 op de 3 werkzoekenden doen dat via de bedrijfswebsite, maar een kwart screent ook Facebookprofielen van huidige werknemers van het bewuste bedrijf.

Google Alerts ( http://www.google.com/alerts ) vertelt u alvast wat er over u gezegd wordt op internet. U kunt hier namelijk uw bedrijfsnaam instellen als zoekterm. Er bestaan ook tools die continu sociaalnetwerksites en forums scannen, op zoek naar hoe mensen zich uitlaten over u. Voorbeelden zijn Social Mention ( http://www.socialmention.com ), HootSuite ( http://www.hootsuite.com ), Mention ( http://www.mention.net ) en BoardReader ( http://www.boardreader.com ). Bijna 4 op de 10 werkgevers volgen ook actief op sociale media wat er over hen verteld wordt. Een kwart monitort zelfs de Facebookprofielen van de eigen werknemers. En meer dan de helft geeft aan in te grijpen wanneer een eigen medewerker het bedrijf in een slecht daglicht stelt.

Tip. Het is een goed idee om intern een klankbord te bieden, zodat werknemers eventuele frustraties niet naar buiten hoeven te brengen. Informeer uw werknemers ook over de impact die hun uitlatingen op Facebook en Twitter kunnen hebben. Duidelijke richtlijnen legt u vast in een socialemediabeleid.

Een kwart van de werkzoekenden checkt de Facebookprofielen van huidige werknemers om een werkgever te beoordelen. Zorg er dus voor dat u een socialemediabeleid met duidelijke richtlijnen voor uw medewerkers heeft.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878