Voor elke wijziging in uw vennootschap naar de notaris?
Benoeming of ontslag notarieel?
Benoeming via de notaris? Neen, dat hoeft niet! Uw boekhouder kan daarvoor zelf de nodige verslagen opstellen. Eenmaal die verslagen dan ondertekend zijn, zal uw boekhouder ook voor de publicatie van de ‘gewone’ benoeming in het Belgisch Staatsblad zorgen. Vanaf dat moment heeft die benoeming uitwerking tegenover zgn. derden.
Tenzij benoeming als statutair zaakvoerder. Uw notaris is dan inderdaad de énige die de formaliteiten omtrent die statutaire benoeming kan verzorgen. Uw boekhouder heeft daartoe de bevoegdheid niet. Het voordeel is dat u als zgn. statutaire zaakvoerder niet zomaar bij gewone meerderheid, lees: de helft + 1, ontslagen kunt worden. Ontslag kan dan maar als alle aandeelhouders het daarover eens te zijn. Zolang u dus één aandeel heeft, kan men u niet aan de kant zetten. Dat ontslag moet ook via uw notaris gebeuren.
Tip 1. Vaak bent u reeds in de oprichtingsakte benoemd als zgn. statutaire zaakvoerder.
Tip 2. Gaat u een medezaakvoerder benoemen in uw bvba, doe dat dan niet statutair en schakel hiervoor gewoon uw boekhouder in. Een eventueel ontslag kan dan later bij gewone meerderheid gebeuren en de formaliteiten daaromtrent kan uw boekhouder afhandelen.
Zetelverplaatsing via uw boekhouder?
Wat staat er vermeld in uw statuten? In principe staat daarin vermeld dat u als zaakvoerder bij eenvoudig besluit de zetel van uw bvba kunt verplaatsen. U kunt dan m.a.w. aan uw boekhouder vragen dat hij dan de nodige verslagen opstelt.
Notariële akte niet vereist dan? Soms wel! Is die mogelijkheid om daarover als zaakvoerder zelf te beslissen niet voorzien in uw statuten, dan zal u sowieso uw notaris moeten inschakelen. Dat is ook het geval wanneer u uw zetel verplaatst van het ene naar het andere landsgebied, bv. van Vlaanderen naar Wallonië. Ook dan moet u een beroep doen op uw notaris, zelfs al is de mogelijkheid bij eenvoudig besluit tot zetelverplaatsing opgenomen in uw statuten. Uw statuten moeten dan immers gewijzigd worden naar een andere taal.
U heeft een comm.v of zgn. gcv?
Notarieel of onderhands opgericht? In tegenstelling tot een bvba heeft u hier wel de keuze om de oprichting door de notaris dan wel zgn. onderhands, lees: door uw boekhouder te laten doen. Zo u echter bij de oprichting een pand inbrengt, dan is er wel een notariële akte vereist. Latere wijzigingen aan die notariële akte moeten dan ook door uw notaris gebeuren.
Eens notarieel, altijd notarieel dan? Neen! Is de oprichting notarieel gebeurd, dan moet u uw notaris in principe enkel inschakelen voor statutenwijzigingen zoals naam- of doelwijziging. Voor een benoeming geldt dat dus niet. Voor een zetelverplaatsing evenmin, voor zover uw notaris in de oprichtingsakte voorzien heeft dat u als zaakvoerder de zetel kunt verplaatsen. Bij een ontslag als zaakvoerder hangt het ervan af of die al dan niet statutair benoemd werd in de oprichtingsakte.
Onderhands opgericht? Dan kan uw boekhouder zelf alle wijzigingen aanbrengen, ook naams- en doelwijzigingen, tenzij er onroerend goed bij komt kijken. Daarvoor is en blijft tussenkomst van een notaris verplicht!