LEVERING - INTRACOMMUNAUTAIRE LEVERING - 18.08.2016

Een alternatief bewijs voor uw intracommunautaire levering!

Verkoopt u goederen aan een btw-plichtige uit een andere lidstaat, dan is die levering in principe vrijgesteld van btw voor zover u kunt aantonen dat de goederen België verlaten hebben. Om die bewijslast te verzachten heeft de Btw een nieuwe regeling uitgewerkt.

Een vrijgestelde intracommunautaire levering?

Eerste voorwaarde: een buitenlands btw-nummer

Een buitenlands btw-nummer? Dat is inderdaad de eerste voorwaarde. Opdat de btw-vrijstelling kan spelen, moet u in de eerste plaats goederen verkopen aan een btw-plichtige koper gevestigd in een andere lidstaat (art. 39bis, lid 1, 1° W.Btw) . Die buitenlandse koper zal zijn aankoop dan als een zgn. intracommunautaire verwerving moeten rapporteren in zijn buitenlandse btw-aangifte en daarop zelf btw in rekening moeten brengen.

Let op 1! Factureert u uw goederenverkoop aan een Belgisch btw-nummer, dan kan uw verkoop in principe niet vrijgesteld worden van btw. U moet bijgevolg Belgische btw aanrekenen.

Let op 2! Dat is zelfs het geval wanneer uw goederen dan toch nog buiten België vervoerd zouden worden.

Voor zover geldig dan? Uiteraard! U moet immers kunnen aantonen dat uw koper btw-plichtig is in de andere EU-lidstaat (art. 2 KB nr. 52) . U moet dan m.a.w. over een geldig buitenlands btw-nummer beschikken op het moment van levering. U moet dat btw-nummer vermelden op uw factuur en uw intracommunautaire opgave.

Let op! In de praktijk gebeurt het al wel eens dat buitenlandse btw-plichtige kopers een foutief btw-nummer of een fiscaal nummer opgeven dat verkeerdelijk aanzien wordt als een btw-nummer.

Tip. U kunt de geldigheid van het buitenlandse btw-nummer nagaan op de zgn. VIES-website ( http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl ). U kunt hier uw eigen btw-nummer invullen waardoor u een uniek consultatienummer toegekend krijgt. Dat geldt dan desgevallend als certificaat en bewijs van raadpleging.

Geen buitenlands btw-nummer? Dat betekent niet automatisch dat u uw levering niet kunt vrijstellen van Belgische btw. U kunt bij de Btw aankaarten dat u over de nodige aanwijzingen beschikt dat uw klant zelf verplicht is om in zijn EU-lidstaat een intracommunautaire verwerving aan te geven. Ook wanneer u kunt aantonen dat u alle inspanning gedaan heeft om het btw-nummer van uw buitenlandse klant te achterhalen en u zich ervan vergewist heeft dat u niet betrokken bent bij fraude, dan zal de Btw aanvaarden dat u te goeder trouw gehandeld heeft. In die gevallen moet u dan toch geen buitenlands btw-nummer opgeven (beslissing E.T. 123.179 van 27.08.2013) .

Verkoop aan buitenlandse particulier? Dan kan de vrijstelling voor een intracommunautaire levering niet spelen. Een particulier beschikt immers niet over een btw-nummer. Op uw factuur moet u dan in principe Belgische btw aanrekenen. Dat geldt ook voor buitenlandse belastingplichtigen die geen btw-nummer toegekend krijgen omdat ze louter vrijgestelde btw-activiteiten verrichten die geen recht op btw-aftrek verlenen.

Let op! Gaat u boven een bepaald grensbedrag goederen verkopen aan particulieren woonachtig in een andere EU-lidstaat en verzorgt u het vervoer, dan moet u in die EU-lidstaat een btw-nummer aanvragen en factureren met buitenlandse btw conform de regeling voor verkopen op afstand.

Tip. Elke EU-lidstaat bepaalt die drempel voor zich. In sommige lidstaten, zoals Duitsland, Luxemburg en Nederland ligt het grensbedrag vrij hoog, nl. op € 100.000 excl. btw.

Tweede voorwaarde: vervoer buiten België

Cumulatieve voorwaarden? Klopt! Enkel een buitenlands btw-nummer volstaat m.a.w. niet om uw intracommunautaire levering zonder Belgische btw te kunnen factureren. Het is tevens vereist dat de goederen effectief het Belgische grondgebied verlaten hebben met als bestemming een andere EU-lidstaat. Zijn dan beide voorwaarden samen vervuld, dan vermeldt u op uw verkoopfactuur ‘vrijgesteld van btw – intracommunautaire levering’. In uw btw-aangifte neemt u de verkoopprijs dan op in rooster 46, alsook in uw intracommunautaire opgave onder de code ‘L’.

Vervoer moet u bewijzen! Krijgt u een btw-controle, dan moet u het vervoer buiten België zelf kunnen aantonen. U mag hiervoor gebruik maken van een geheel van documenten. Dat u hiervoor vervoersdocumenten, zoals een CMR, gebruikt ligt dan voor de hand. Ook andere documenten zoals een factuur van het transport, betaalbewijzen, bestelbons, faxen en e-mails kunnen echter als bewijs aangebracht worden.

Let op! Geen enkel document op zich is voldoende als bewijs. U moet steeds meerdere documenten kunnen voorleggen aan de Btw waaruit de echtheid van het vervoer blijkt (art. 3 KB nr. 52) . Kunt u dit niet, dan zal de Btw sowieso Belgische btw navorderen met daar een boete en nalatigheidsinteresten bovenop.

Vereenvoudiging voor bewijs van intracommmunautair vervoer

Bewijs vervoer ligt vaak niet voor de hand

Wat is het probleem? Doet u het vervoer zelf of laat u dat voor uw rekening verrichten, dan is het bewijs van het vervoer niet zo moeilijk. Anders is het echter wanneer uw buitenlandse klant de goederen zelf in België komt ophalen of uw klant het vervoer verzorgt. U moet dan op uw koper kunnen rekenen dat hij u een kopie van een vervoersdocument of van andere documenten bezorgt waaruit het vervoer buiten België blijkt. In de praktijk is dat echter vaak een probleem.

Minister komt hieraan tegemoet! In zijn algemene beleidsnota van 2016 heeft de minister van Financiën dit probleem erkend. Hij heeft dan ook aangekondigd de bewijsregels voor de intracommunautaire levering te versoepelen.

Hoe ziet de nieuwe regeling eruit?

Zgn. bestemmingsdocument volstaat! Sinds 1 juli 2016 moet u louter en alleen zo’n document kunnen voorleggen voor zover u dan beschikt over een conforme verkoopfactuur en betalingsbewijzen van de verkoopprijs. U moet dat document dan door uw koper laten ondertekenen waardoor er dan eigenlijk geattesteerd wordt dat de goederen in het bezit zijn van uw koper op een plaats buiten België, maar binnen de EU.

Tip. Kiest u voor deze alternatieve bewijsvoering via het zgn. bestemmingsdocument, dan bent u dus niet verplicht om vervoersdocumenten voor te leggen aan uw controleur.

Let op! Werd er geen intracommunautaire opgave ingediend of in geval van fraude, zal het zgn. bestemmingsdocument niet aanvaard worden.

Wat moet daarop vermeld worden? Er moeten een aantal verplichte vermeldingen op voorkomen zoals o.m. de naam, het adres en btw-nummer van klant en leverancier, alsook een beschrijving van de geleverde goederen.

Tip 1. U kunt een model van dit zgn. bestemmingsdocument terugvinden in de recente Btw-beslissing (beslissing E.T. 129.460 van 01.07.2016) .

Tip 2. U kunt op het zgn. bestemmingsdocument alle intracommunautaire leveringen aan eenzelfde klant voor maximaal drie opeenvolgende kalendermaanden vermelden.

Slechts alternatief bewijsmiddel? Klopt. Een conform opgesteld en ondertekend bestemmingsdocument wordt geacht juist te zijn tot de Btw het bewijs van het tegendeel levert. Het is m.a.w. de Btw die dan moet aantonen dat de gegevens op het bestemmingsdocument niet juist zijn als ze de btw-vrijstelling voor de intracommunautaire levering wil verwerpen.

Let op! De Btw kan u dan wel vragen om andere stukken dan vervoersdocumenten voor te leggen zoals bestelbons en contracten.

Btw-beslissing E.T. 129.460 van 01.07.2016 – code TW 04.03.10.

Om een intracommunautaire levering vrij te stellen van btw, moet u niet alleen beschikken over een geldig buitenlands btw-nummer, maar moet u ook bewijzen dat de goederen België verlaten hebben. Voor dat laatste kunt u nu als alternatief bewijs een zgn. bestemmingsdocument laten tekenen door uw koper. Bestelbons en contracten houdt u best ook dan nog bij.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878